Jak wystawiać odpady?

Właściciele nieruchomości zobowiązani są do gromadzenia odpadów komunalnych w sposób selektywny, zgodnie z zasadami Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Poznania oraz Uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieru-chomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczaną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W przypadku nieselektywnego gromadzenia odpadów Wykonawca zgłasza naruszenie do Urzędu Miasta Poznania, skutkiem czego może być naliczenie wyższej opłaty za go-spodarowanie odpadami komunalnymi, a na pojemniku pozostawia stosowną informację w postaci naklejki.

Odbiór odpadów komunalnych z terenu nieruchomości odbywa się we wszystkie dni ty-godnia z wyjątkiem niedziel i dni ustawowo wolnych od pracy, tj. od poniedziałku do piąt-ku w godz. od 6:00 do 22:00 oraz w soboty w godz. od 6:00 do 16:00. W tygodniu, w którym przypada dodatkowy dzień wolny od pracy, należy zwrócić uwagę na przesu-nięcie terminu odbioru odpadów. Pojemniki lub worki należy wystawić do godziny 6:00 rano.


Jak wystawiać odpady zmieszane?

Pojemniki do gromadzenia odpadów zmieszanych w dniu wskazanym w harmonogramie należy:

  • wystawić przed nieruchomość (nieruchomości zamieszkane w zabudowie jedno-rodzinnej, niezamieszkane, rekreacyjne);
  • udostępnić do odbioru (nieruchomości zamieszkane w zabudowie wielorodzinnej, gdzie wykonawca ma możliwość przeprowadzenia swobodnego odbioru odpadów, nieruchomości niezamieszkane, w których wykonawca ma możliwość przeprowa-dzenia swobodnego odbioru odpadów);
  • przygotować w sposób umożliwiający dokonanie z nich odbioru (zapewnić wyko-nawcy dostęp, zapełnić w stopniu umożliwiającym ich odbiór), np. poprzez umieszczenie ich w zasieku, w linii ogrodzenia ze swobodnym dostępem od strony chodnika, bez konieczności wstępu na teren nieruchomości;
  • ewentualny nadmiar odpadów właściciele nieruchomości zamieszkanych powinni umieścić w worku obok pojemnika;
  • w przypadku zmiany lokalizacji wystawiania odpadów powiadomić Miasto mini-mum 14 dni przed planowanym odbiorem odpadów, np. za pomocą formularza kontaktowego;
  • w przypadku zwiększenia zapotrzebowania na pojemniki (dodatkowego lub więk-szego pojemnika albo większej ich liczby) zgłosić ten fakt do Miasta np. za pomo-cą formularza kontaktowego.

Jak wystawiać bioodpady?

Właściciele wszystkich typów nieruchomości samodzielnie wyposażają się w pojemniki do gromadzenia bioodpadów. Po ich zakupie należy ten fakt każdorazowo zgłosić do Miasta np. za pomocą formularza kontaktowego. W pojemniki do gromadzenia bioodpadów nie muszą wyposażyć się jedynie właściciele nieruchomości, którzy zgłosili w deklaracji posiadanie kompostownika i kompostowanie w nim bioodpadów.

Pojemniki do gromadzenia bioodpadów w dniu wskazanym w harmonogramie odbioru należy:

  • wystawić przed nieruchomość (nieruchomości zamieszkane w zabudowie jednorodzinnej, niezamieszkane, rekreacyjne);
  • udostępnić do odbioru (nieruchomości zamieszkane w zabudowie wielorodzinnej, gdzie wykonawca ma możliwość przeprowadzenia swobodnego odbioru odpadów, nieruchomości niezamieszkane, w których wykonawca ma możliwość przeprowadzenia swobodnego odbioru odpadów);
  • przygotować w sposób umożliwiający dokonanie z nich odbioru (zapewnić wykonawcy dostęp, zapełnić w stopniu umożliwiającym ich odbiór), np. poprzez umieszczenie ich w zasieku w linii ogrodzenia ze swobodnym dostępem od strony chodnika, bez konieczności wstępu na teren nieruchomości;
  • zapełnić ilością odpadów adekwatną do pojemności pojemnika. Ewentualny nadmiar odpadów należy umieścić w kolejnym pojemniku przeznaczonym do gromadzenia bioodpadów (nie należy przeładowywać pojemników ani ubijać znajdujących się w nich odpadów). Bioodpady nie są odbierane z worków umieszczonych obok pojemników;
  • zapełnić odpadami w formie rozdrobnionej lub w niewielkich kawałkach (nie należy umieszczać całych gałęzi i drzew w pojemniku w taki sposób, że z niego wystają);
  • umieszczać odpady w pojemniku luzem (rekomendowane) lub w workach biodegradowalnych/kompostowalnych (spełniających normę i oznaczonych normą PN-EN 13432:2002);
  • w przypadku zmiany lokalizacji wystawiania odpadów należy powiadomić Miasto minimum 14 dni przed planowanym odbiorem odpadów, np. za pomocą formularza.

Jak wystawiać odpady z tworzyw sztucznych?

Odpady z tworzyw sztucznych, w zależności od przyjętego na nieruchomości sposobu gromadzenia odpadów, należy wystawiać do odbioru w pojemnikach lub w workach. Z zasady na nieruchomościach zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi oraz nieruchomościach wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, odbiór tworzyw sztucznych obywa się w systemie workowym, a na nieruchomościach zamieszkanych w zabudowie wielorodzinnej - w systemie pojemnikowym. Właściciele nieruchomości niezamieszkanych sami wybierają sposób gromadzenia odpadów wskazując go w deklaracji i sami wyposażają się w pojemniki do ich gromadzenia, zgłaszając ten fakt do Miasta.

Właściciele nieruchomości zamieszkanych w zabudowie jednorodzinnej mogą zmienić system gromadzenia metali i tworzyw sztucznych na pojemnikowy. Zmiana musi dotyczyć wszystkich frakcji (metale i tworzywa sztuczne, szkło, papier), a zakup pojemników należy do właściciela nieruchomości. Fakt zakupu pojemników należy zgłosić do Miasta (tel. 61 646 33 44, e-mail: odpady@um.poznan.pl) podając adres, numer kontrahenta i pojemność dla każdej z frakcji.


Pojemniki do gromadzenia tworzyw sztucznych w dniu wskazanym w harmonogramie należy:

  • wystawić przed nieruchomość (nieruchomości zamieszkane w zabudowie jednorodzinnej, niezamieszkane, rekreacyjne);
  • udostępnić do odbioru (nieruchomości zamieszkane w zabudowie wielorodzinnej, gdzie wykonawca ma możliwość przeprowadzenia swobodnego odbioru odpadów, nieruchomości niezamieszkane, w których wykonawca ma możliwość przeprowadzenia swobodnego odbioru odpadów);
  • przygotować w sposób umożliwiający dokonanie z nich odbioru (zapewnić wykonawcy dostęp, zapełnić w stopniu umożliwiającym ich odbiór), np. poprzez umieszczenie ich w zasieku w linii ogrodzenia ze swobodnym dostępem od strony chodnika, bez konieczności wstępu na teren nieruchomości;
  • ustawić w taki sposób, aby widoczna była każda frakcja wystawionego odpadu (przynajmniej 1 worek danego koloru);
  • w przypadku zmiany lokalizacji wystawiania odpadów należy powiadomić Miasto minimum 14 dni przed planowanym odbiorem odpadów, np. za pomocą formularza kontaktowego.

Worki do gromadzenia tworzyw sztucznych w dniu wskazanym w harmonogramie należy:

  • każdorazowo wystawić do krawędzi jezdni lub chodnika (nawet jeśli nieruchomość dysponuje zasiekiem w linii ogrodzenia lub altaną śmietnikową);
  • wystawić zawiązane i zapełnione w stopniu umożliwiającym ich odbiór;
  • ułożyć tak, aby w sposób minimalny ograniczyć utrudnienia ruchu pieszego i samochodowego;
  • nadmiar powstałych odpadów wystawić we własnym worku (jeżeli nie mieszczą się one w tych workach, które wydał wykonawca), ale musi być on przezroczysty, aby było widać odpady, które zawiera. Worek należy oznaczyć słownie nazwą frakcji "tworzywa sztuczne". Dodatkowe worki można odbierać w Punktach Obsługi Klienta Wydziału Gospodarki Komunalnej (ul. 3 Maja 46 i 28 Czerwca 1956 r. nr 404);
  • w przypadku zmiany lokalizacji wystawiania odpadów należy powiadomić Miasto minimum 14 dni przed planowanym odbiorem odpadów, np. za pomocą formularza kontaktowego.

Jak wystawiać odpady z papieru?

Odpady z papieru, w zależności od przyjętego na nieruchomości sposobu gromadzenia odpadów, należy wystawiać do odbioru w pojemnikach lub w workach. Z zasady, na nieruchomościach zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi oraz nieruchomościach wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe odbiór papieru odbywa się w systemie workowym, a na nieruchomościach zamieszkanych w zabudowie wielorodzinnej w systemie pojemnikowym. Właściciele nieruchomości niezamieszkanych sami wyposażają się w pojemniki do ich gromadzenia zgłaszając ten fakt do Miasta.

Właściciele nieruchomości zamieszkanych w zabudowie jednorodzinnej mogą zmienić system gromadzenia papieru na pojemnikowy. Zmiana musi dotyczyć wszystkich frakcji (metale i tworzywa sztuczne, szkło, papier), a zakup pojemników należy do właściciela nieruchomości. Fakt zakupu pojemników należy zgłosić do Miasta (tel. 61 646 33 44, e-mail: odpady@um.poznan.pl) podając adres, numer kontrahenta i pojemność dla każdej z frakcji.


Pojemniki do gromadzenia papieru w dniu wskazanym w harmonogramie należy:

  • wystawić przed nieruchomość (nieruchomości zamieszkane w zabudowie jednorodzinnej, niezamieszkane, rekreacyjne);
  • udostępnić do odbioru (nieruchomości zamieszkane w zabudowie wielorodzinnej, gdzie wykonawca ma możliwość przeprowadzenia swobodnego odbioru odpadów, nieruchomości niezamieszkane, w których wykonawca ma możliwość przeprowadzenia swobodnego odbioru odpadów);
  • ustawić w taki sposób, aby widoczna była każda frakcja wystawionego odpadu (przynajmniej 1 worek danego koloru);
  • przygotować w sposób umożliwiający dokonanie z nich odbioru (zapewnić wykonawcy dostęp, zapełnić w stopniu umożliwiającym ich odbiór), np. poprzez umieszczenie ich w zasieku, w linii ogrodzenia ze swobodnym dostępem od strony chodnika, bez konieczności wstępu na teren nieruchomości;
  • w przypadku zmiany lokalizacji wystawiania odpadów powiadomić Miasto minimum 14 dni przed planowanym odbiorem odpadów, np. za pomocą formularza kontaktowego.

Worki do gromadzenia papieru w dniu wskazanym w harmonogramie należy:

  • każdorazowo wystawić do krawędzi jezdni lub chodnika (nawet jeśli nieruchomość dysponuje zasiekiem w linii ogrodzenia lub altaną śmietnikową);
  • wystawić zawiązane i zapełnione w stopniu umożliwiającym ich odbiór;
  • ułożyć tak, aby w sposób minimalny ograniczyć utrudnienia ruchu pieszego i samochodowego;
  • nadmiar powstałych odpadów wystawić we własnym worku (jeżeli nie mieszczą się one w tych workach, które wydał wykonawca), ale musi być on przezroczysty, aby było widać odpady, które zawiera. Worek należy oznaczyć słownie nazwą frakcji "papier". Dodatkowe worki można odbierać w Punktach Obsługi Klienta Wydziału Gospodarki Komunalnej;
  • wystawić kartony powstałe na nieruchomościach zamieszkanych, które nie mieszczą się w workach obok nich w formie jednoznacznie wskazującej na przygotowane do odbioru i umożliwiającej jego dokonanie (najlepiej złożone, bez żadnej innej zawartości);
  • w przypadku zmiany lokalizacji wystawiania odpadów powiadomić Miasto minimum 14 dni przed planowanym odbiorem odpadów, np. za pomocą formularza kontaktowego.

Jak wystawiać odpady ze szkła?

Odpady ze szkła, w zależności od przyjętego na nieruchomości sposobu gromadzenia odpadów, należy wystawiać do odbioru w pojemnikach lub w workach. Z zasady na nieruchomościach zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi oraz nieruchomościach wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe odbiór szkła obywa się w systemie workowym, a na nieruchomościach zamieszkanych w zabudowie wielorodzinnej w systemie pojemnikowym. Właściciele nieruchomości niezamieszkanych sami wybierają sposób gromadzenia odpadów wskazując go w deklaracji i sami wyposażają się w pojemniki do ich gromadzenia zgłaszając ten fakt do Miasta.

Właściciele nieruchomości zamieszkanych w zabudowie jednorodzinnej mogą zmienić system gromadzenia szkła na pojemnikowy. Zmiana musi dotyczyć wszystkich frakcji (metale i tworzywa sztuczne, szkło, papier), a zakup pojemników należy do właściciela nieruchomości. Fakt zakupu pojemników należy zgłosić do Miasta (tel. 61 646 33 44, e-mail: odpady@um.poznan.pl) podając adres, numer kontrahenta i pojemność dla każdej z frakcji.


Pojemniki do gromadzenia szkła w dniu wskazanym w harmonogramie należy:

  • wystawić przed nieruchomość (nieruchomości zamieszkane w zabudowie jednorodzinnej, niezamieszkane, rekreacyjne);
  • udostępnić do odbioru (nieruchomości zamieszkane w zabudowie wielorodzinnej, gdzie wykonawca ma możliwość przeprowadzenia swobodnego odbioru odpadów, nieruchomości niezamieszkane, w których wykonawca ma możliwość przeprowadzenia swobodnego odbioru odpadów);
  • ustawić w taki sposób, aby widoczna była każda frakcja wystawionego odpadu (przynajmniej 1 worek danego koloru);
  • przygotować w sposób umożliwiający dokonanie z nich odbioru (zapewnić wykonawcy dostęp, zapełnić w stopniu umożliwiającym ich odbiór), np. poprzez umieszczenie ich w zasieku w linii ogrodzenia ze swobodnym dostępem od strony chodnika, bez konieczności wstępu na teren nieruchomości;
  • w przypadku zmiany lokalizacji wystawiania odpadów należy powiadomić Miasto minimum 14 dni przed planowanym odbiorem odpadów, np. za pomocą formularza kontaktowego.

Worki do gromadzenia szkła w dniu wskazanym w harmonogramie należy:

  • każdorazowo wystawić do krawędzi jezdni lub chodnika (nawet jeśli nieruchomość dysponuje zasiekiem w linii ogrodzenia lub altaną śmietnikową);
  • wystawić zawiązane i zapełnione w stopniu umożliwiającym ich odbiór;
  • ułożyć tak, aby w sposób minimalny ograniczyć utrudnienia ruchu pieszego i samochodowego;
  • nadmiar powstałych odpadów wystawić we własnym worku (jeżeli nie mieszczą się one w tych workach, które wydał wykonawca), ale musi być on przezroczysty, aby było widać odpady, które zawiera. Worek należy oznaczyć słownie nazwą frakcji "szkło". Dodatkowe worki można odbierać w Punktach Obsługi Klienta Wydziału Gospodarki Komunalnej (ul. 3 Maja 46 i 28 Czerwca 1956 r. nr 404);
  • w przypadku zmiany lokalizacji wystawiania odpadów należy powiadomić Miasto minimum 14 dni przed planowanym odbiorem odpadów, np. za pomocą formularza kontaktowego.

Jak wystawiać odpady wystawkowe?

Odpady wystawkowe każdorazowo należy:

  • wystawić do krawędzi jezdni lub chodnika;
  • wystawić zawsze w miejscu gwarantującym dojazd dużego specjalistycznego pojazdu odbiorcy odpadów komunalnych;
  • przygotować odpady do odbioru w sposób umożliwiający ich swobodny odbiór;
  • pozbawić sprzęt opakowania;
  • przygotować w taki sposób, aby po odbiorze w miejscu gromadzenia odpadów pozostał porządek, (Wykonawca nie odbierze np. odpadów budowlano-rozbiórkowych, kartonów, artykułów instalacyjnych, farb, części samochodowych itp.);
  • wystawić je tak, aby w sposób minimalny ograniczyć utrudnienia ruchu pieszego i samochodowego;
  • w przypadku zmiany lokalizacji wystawiania odpadów należy powiadomić Miasto minimum 14 dni przed planowanym odbiorem odpadów, np. za pomocą formularza kontaktowego.

Jak wystawiać drzewka świąteczne (choinki)?

Wystawiając drzewka świąteczne (choinki) w styczniu lub lutym należy każdorazowo:

  • wystawić do odbioru tylko naturalne drzewka świąteczne (tzw. żywe choinki);
  • wystawić choinkę przed teren nieruchomości, do krawędzi jezdni lub chodnika, chyba że są one gromadzone, wówczas we wskazanych wykonawcy ogólnodostępnych miejscach, do których jest swobodny dostęp dla specjalistycznego pojazdu odbiorcy odpadów komunalnych;
  • wystawione choinki pozbawić opakowań (np. folii stretch), doniczek, ozdób, stojaków;
  • wystawić je tak, aby w sposób minimalny ograniczyć utrudnienia ruchu pieszego i samochodowego;
  • pocięte drzewka świąteczne (choinki) odbierane są w dwóch terminach - jeden raz w lutym i jeden raz w styczniu. Drzewko można również pociąć i umieścić w pojemniku na bioodpady. Zostanie ono odebrane zgodnie z harmonogramem odbioru bioodpadów. Nie należy umieszczać całej choinki w pojemniku;
  • w przypadku zmiany lokalizacji wystawiania odpadów należy powiadomić Miasto minimum 14 dni przed planowanym odbiorem odpadów, np. za pomocą formularza kontaktowego.

W przypadku braku odbioru odpadów należy pozostawić je do odbioru w kolejnym dniu, a sprawę każdorazowo zgłosić pod adresem odpady@um.poznan.pl lub numerem Infolinii 61 646 33 44.