Do Nowego ZOO kolejką parkową Maltanka
Malowniczą trasą wzdłuż Jeziora Maltańskiego biegnie trasa jednej z ostatnich w Polsce kolei wąskotorowych o szerokości toru 600 mm. W 2022 r. Maltanka rozpoczęła sezon 22 kwietnia.
Trasa:
- Stacja Maltanka
Pierwsza stacja na trasie kolejki nad Jeziorem Maltańskim. W roku 1998 powstał obecny budynek zbudowany w stylu architektury pruskiej. Znajduje się w nim kasa biletowa, nastawnia, pomieszczenie dyżurnego ruchu, pomieszczenie dyrekcji kolejki oraz restauracja. Stacja posiada dwa perony (jeden dla wsiadających, a drugi dla wysiadających) i tor odstawczy, który zajmują obecnie wózki do przewozu dłużyc, a już niedługo pojawi się tam także koleba. Przy peronie dla wsiadających znajduje się parowóz Tx26-423. Układ torowy tworzy pętlę, dzięki czemu lokomotywa nie musi przejeżdżać na drugi koniec składu, żeby poprowadzić kolejny pociąg. Niedaleko pętli znajduje się także lokomotywownia, w której znajduje się tabor liniowy kolejki.
- Stacja Ptyś
Jadąc kolejką w okolicy Term Maltańskich mijamy po lewej stronie peron, przy którym kolejka zatrzymuje się, by wysadzić pasażerów, którzy chcą zażyć kąpieli w aquaparku.
- Stacja Balbinka
Stacja Balbinka jest miejscem mijania się dwóch pociągów. Znajdują się tu 2 tory oraz 2 perony. Semafory są sterowane zarówno ze stacji Maltanka, jak i Zwierzyniec.
- Dawna stacja Przystań
Pod koniec linii do roku 2000 znajdował się peron stacji Przystań - dziś zachowała się po niej tylko tablica z nazwą (znajdująca się obecnie w lokomotywowni).
- Stacja Zwierzyniec
Jest to ostatnia stacja na trasie kolejki, w pobliżu Nowego ZOO. Podobnie jak przy pierwszej stacji, układ torowy powstał na kształt pętli. Znajduje się tu także tor odstawczy. Pod blaszanym dachem znajduje się kasa oraz pomieszczenie dyżurnego ruchu wraz z nastawnią. Stacja jest wyposażona w semafory świetlne.