Odpowiedzi radnej udzielił wiceprezydent Mariusz Wiśniewski, który poinformował, że do 30 września 2020 r. Starostwo Powiatowe w Poznaniu planuje przekazać Statut Transportowego Związku powiatowo-gminnego "Wielkopolski Transport Regionalny" do uzgodnienia Wojewodzie Wielkopolskiemu (wojewoda ma 30 dni na zajęcie stanowiska od daty doręczenia mu statutu). Wiceprezydent przedstawił też harmonogram dalszych działań:
Na listopad planowane jest podejmowanie przez gminy i powiaty zaangażowane w projekt, uchwał o utworzeniu związku oraz o przyjęciu jego statutu, zaś po przyjęciu uchwał, planowane jest powiadomienie wojewody, by zgłoszenie w sprawie rejestracji związku trafiło do MSWiA.
Po dokonaniu wpisu nastąpi ogłoszenie statutu związku w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym i w tym momencie związek nabędzie osobowość prawną. Zdaniem wiceprezydenta wiązek powiatowo-gminny "Wielkopolski Transport Regionalny" prawdopodobnie zacznie funkcjonować w kwietniu 2021 r. - na ten czas planowana jest rejestracja związku. Działalność w zakresie organizacji przewozów, związek ma przejąć od 1 lipca 2021 r., po przekazaniu związkowi akcji PKS Poznań S.A.
W odpowiedzi na zapytanie radnej o aktualną sytuację w PKS Poznań wiceprezydent podał, że 1 października 2019 r. spółka zawarła porozumienie z Powiatem Poznańskim w zakresie świadczenia usług przewozowych o charakterze użyteczności publicznej. W styczniu i lutym 2020 roku sytuacja finansowa spółki ustabilizowała się, a przychody wraz z dopłatami pokrywały koszty jej działalności. Sytuację finansową diametralnie zmienił, ogłoszony w kraju 4 marca, stan epidemii COVID-19. Wprowadzony lockdown doprowadził do spadku liczby pasażerów korzystających z komunikacji we wszystkich kategoriach biletów (jednorazowe, okresowe, miesięczne). Ta sytuacja zmusiła zarząd do podjęcia decyzji o maksymalnym ograniczeniu sieci komunikacyjnej obsługiwanej przez spółkę.
W kwietniu 2020 roku wystąpił spadek liczby przewiezionych pasażerów o 92%. To sytuacja bez precedensu w całej dotychczasowej działalności. Zniesienie niektórych obostrzeń dotyczących COVID-19 w maju, czerwcu, lipcu oraz sierpniu 2020 roku umożliwiło wprowadzenie wakacyjnego rozkładu jazdy, jednakże nie spowodowało to odczuwalnego wzrostu wpływów ze świadczonych usług transportowych w porównaniu z rokiem poprzednim.
Analiza finansowa przeprowadzona w okresie marzec-sierpień 2020 r. wykazała, że przychody z przewozów regularnych w stosunku do tego okresu roku 2019, spadły: w marcu o 39%, w kwietniu o 88%, w maju o 77%, w czerwcu o 56%, w lipcu o 42% i w sierpniu o 26%.
1 września PKS uruchomił normalny rozkład jazdy, jaki wynika z rocznego rozkładu i obsługuje m.in. szkolny rozkład jazdy. Na razie trudno oszacować wyniki finansowe po wprowadzeniu regularnej komunikacji. Analizy takiej będzie można dokonać pod koniec października.
Wykorzystanie środków pomocowych w ramach tzw. Tarczy z Wojewódzkiego i Powiatowego Urzędu Pracy, odroczenie terminu płatności składek ZUS i przesunięcie terminów płatności wynikających z zawartych umów pozwoliło spółce przetrwać. Obecnie jest ona w trudnej sytuacji finansowej, ale funkcjonuje i realizuje swoje zadania statutowe, utrzymuje płynność finansową.
Wiceprezydent Wiśniewski zaznaczył, że za przygotowanie statutu związku powiatowo-gminnego "Wielkopolski Transport Regionalny" odpowiedzialny jest Powiat Poznański, a nie Miasto Poznań.
Jak informuje PKS Poznań, 26 września starosta poznański podpisał porozumienia z powiatami: obornickim, międzychodzkim, nowotomyskim, kościańskim, śremskim, podpoznańskimi gminami i Poznaniem oraz spółką PKS na utrzymanie linii autobusowych. To ważny krok w kierunku powstania związku powiatowo-gminnego, który w całości będzie odpowiadał za przewozy PKS w metropolii Poznań i na obszarach przylegających.
oprac. SZYM
Zobacz więcej: