![Na pierwszym planie obejmująca się para - kobieta w koszuli nocnej, mężczyzna w szlafroku. W tle kobieta w rózowej sukience, która na nich patrzy.](/mim/events/pictures/zdjecie-ze-spektaklu,pic1,1225,0,386192,with-dims,248,355.jpg?_sst=1739187125517)
Spektakl - Zemsta Nietoperza
operetka w trzech aktach
libretto Karl Haffner & Richard Genée
na podstawie sztuki Rodericha Benedixa Das Gefängnis i wodewilu Henri Meilhaca i Ludovica Halevyego Le Réveillon
tekst libretta autorstwa Juliana Tuwima został dostosowany do potrzeb scenicznych przez Krzysztofa Cicheńskiego
Tworzenie nieskończonej ilości wersji tej samej opowieści - o ile opowieść tę polubi publiczność - nie jest pomysłem Hollywood. W teatrze muzycznym była to od dawna sprawdzona taktyka. Lipski dramatopisarz Julius Broderich Benedix napisał farsę. Miała ona powodzenie w Berlinie, więc Meilhac i Halévy przerobili ją na francuski wodewil. W Paryżu nie brakło sukcesów, zatem Karl Haffner przetłumaczył tekst z francuskiego - czy w ogóle wiedział o istnieniu niemieckiej farsy Benedixa? - na użytek Wiednia, ale bez muzyki, jako mówiony dramat. Richard Genée zrobił z tego libretto dla operetki i Johann Strauss (syn) napisał muzykę. Historia jednak się na tym nie kończy: potem przyszły realizacje filmowe i adaptacje telewizyjne. W wersji Straussa opowieść ta ma w sobie niezwykłą lekkość i pomysłową otwartość, która pozwala na oszałamiającą różnorodność realizacji. Przede wszystkim jednak ma w sobie to, co Gombrowicz wielbił i uważał za uzdrawiającą "głupotę operetki".
Więcej na temat spektaklu na stronie poznańskiej Opery
materiały: Teatr Wielki w Poznaniu
![Na pierwszym planie obejmująca się para - kobieta w koszuli nocnej, mężczyzna w szlafroku. W tle kobieta w rózowej sukience, która na nich patrzy.](/mim/main/pictures/zdjecie-ze-spektaklu,pic1,1225,0,386192,show2.jpg?_sst=1739187125517)