Na grafice plakat wydarzenia.

Moja Muzyka #109 - Kwantofonia

27.09.2023
21:00

Czy kwantowe oscylacje Rabiego można usłyszeć? Dźwiękowej interpretacji tego zadania podjęła się Poznańska Orkiestra Laptopowa Lambda Ensemble. Podczas wrześniowego koncertu grupa wykona między innymi premierowy utwór Katarzyny Taborowskiej, próbujący muzycznie ukazać ten skomplikowany proces.
Lambda Ensemble jest wspólną inicjatywą Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz Wydziału Matematyki i Informatyki UAM. Zespół wykorzystuje współczesne metody programistyczne i eksperymentuje, dobierając je odpowiednio do poszczególnych zadań. Zrzesza osoby z dwóch światów: muzyki i matematyki, prowadząc do innowacyjnej i twórczej wymiany idei. Pomimo krótkiego stażu, zespół ma na swoim koncie wiele występów w kraju i za granicą oraz bogate plany na przyszłość.
Kwantowe oscylacje Rabiego
"W idealnym świecie, atom wykonuje oscylacje znane jako oscylacje Rabiego pod wpływem wzbudzenia laserowego. Odpowiada temu jedna częstość. W rzeczywistym świecie atom nie jest wyizolowany i w losowych czasach może tracić energie poprzez emisję spontaniczną (...)" - Ravindra W. Chhajlany
Losowość od dłuższego czasu cieszy się dużym zainteresowaniem w dziedzinie kompozycji muzycznej. Już w 1962 roku Iannis Xenakis zaczął badać stochastyczne podejście do losowości, wykorzystując komputerowe funkcje prawdopodobieństwa do określania struktury kompozycji, wysokości dźwięków i czasu ich trwania. Wkrótce potem kompozytorzy i technolodzy muzyczni zaczęli badać losowość za pomocą różnych metod kompozycji algorytmicznych, z czasem - z pomocą sztucznej inteligencji. Jednak w większości przypadków wykorzystywane przez nich źródło losowości miało w rzeczywistości charakter deterministyczny. Oznacza to, że wykorzystywane przez nich liczby losowe są niedoskonałe w ścisłym tego słowa znaczeniu (doskonałe liczby losowe nigdy nie mają powtarzających się wzorców). W tym projekcie staramy się zrobić kolejny krok, bezpośrednio wytwarzając zdarzenia dźwiękowe z prawdziwej kwantowej losowości kwantowych systemów fizycznych. Dzięki tej metodzie dążymy do osiągnięcia nowego poczucia efektu estetycznego w muzyce, który wywodzi się z prawdziwej losowości panującej w naturalnym świecie kwantowym.
(R. Yamada, S. Grandi, G. Muñoz-Gil, L. Barbiero, A. Aloy, M. Lewenstein)

Bilety - 7 zł.

opr.sw

Bilety dostępne w:

Zobacz ckzamek.pl/