AgatART. Siła kamienia - Pokonkursowa wystawa sztuki złotniczej
Jaki komunikat wysyłają w świat polscy artyści złotnicy?
Czym się inspirują?
Dlaczego, poza sztuką użytkową, tworzą też obiekty konceptualne?
Na te i wiele innych pytań odpowiemy podczas przedpremierowego pokazu Pokonkursowej Wystawy Sztuki Złotniczej AgatART, na który zapraszamy wyłącznie przedstawicieli mediów. Państwo jako pierwsi dowiecie się o laureatach konkursu, którego pokłosiem jest zbiór 57 prac autorstwa 45 artystów złotników. Zaprezentujemy Wam ponadto unikatowe obiekty sztuki złotniczej, które mają szansę odmienić postrzeganie spotykanej na co dzień biżuterii.
Do Państwa dyspozycji pozostanie zespół Galerii YES oraz jej założycielka - Maria Magdalena Kwiatkiewicz, która 23 lata temu stworzyła miejsce wspierające polskich projektantów biżuterii.
_
Organizacja przez Galerię YES jubileuszowych konkursów złotniczych to już tradycja. AgatART jest czwartym tego typu projektem, który wpisuje się w obchody 40-lecia firmy YES Biżuteria, mecenasa galerii. Skąd ta idea i jaki jest jej cel?
"AgatART. Siła kamienia" to czwarty konkurs złotniczy organizowany przez Galerię YES na przestrzeni 23 lat jej istnienia. Dotychczas zrealizowane zostały projekty: "PearlART", "BrylART" oraz "Ćwierć". W dwóch pierwszych artyści otrzymali od organizatorów kolejno perły oraz diamenty, które mieli za zadanie oprawić w talent. - I tym razem wybitnym polskim artystom złotnikom przekazaliśmy materiał, który stanowił punkt wyjścia do dalszych działań - wyjaśnia Maria Magdalena Kwiatkiewicz, założycielka Galerii YES. - W ich ręce trafiły agaty - przepięknej urody kamienie, które kryją w sobie wiele nieoczywistych historii i są dla mnie osobiście bardzo ważne - wyjaśnia.
Dlaczego agaty?
Agaty to minerały pochodzenia naturalnego zbudowane z chalcedonu. Ich największe złoża zlokalizowane są na ternie m.in. Brazylii, USA, Rosji, Indiach, Urugwaju, Namibii i Czechach. Również w Polsce znajdują się bogate pokłady tych kamieni. Najczęściej spotkać je można na Dolnym Śląsku, gdzie przed laty, na poszukiwanie geod wybierali się sami artyści.
- Występowanie agatu, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami, ma dla mnie szczególne znaczenie - wyjaśnia Maria Magdalena Kwiatkiewicz. - Poza sztuką złotniczą moją drugą największą pasją są podróże, z których przywożę kolejne obiekty do kolekcji biżuterii etnicznej. Bardzo często zdarza mi się spotykać na trasie wypraw właśnie agaty, które automatycznie przywołują mi na myśl nasze lokalne pokłady tych interesujących kamieni - wyjaśnia.
To jeden z kilku powodów, dla których właśnie agaty stały się bohaterami tegorocznego konkursu.
Wystawa pokonkursowa
Prace polskich artystów złotników poddane zostały ocenie 18 października 2021 r. Jury w składzie: Maria Magdalena Kwiatkiewicz (przewodnicząca), Anna Sado, Kasia Bukowska, Magda Dąbrowska oraz Marek Nowaczyk, zgonie uznało, że wszystkie nadesłane obiekty zaprezentowane zostaną w ramach wystawy pokonkursowej, wskutek czego w dniach od 26 listopada 2021 r. do 29 stycznia 2022 r. zobaczyć będzie można 57 prac autorstwa 45 artystów! Czego można się spodziewać po zbiorze prezentowanych obiektów?
- Przede wszystkim artyści złotnicy kolejny raz zaskoczyli nas kreatywnością i pomysłowością. Podeszli do tematu agatów z fantazją i refleksją. Nie zabrakło również realizacji ze sporą dozą humoru, ale także nostalgii. Klasyczne techniki złotnicze dopełniały autorskie rozwiązania i na odwrót. I mimo że kanwą obiektów były agaty o dość podobnej kolorystyce, co mogłoby wskazywać na całkiem jednolitą wystawę, to udało się nakreślić bardzo urozmaiconą kompozycję na wysokim poziomie artystycznym - pointuje Magda Kwiatkiewicz.