Wystawa Mikołaja Smoczyńskiego - Rzeczywistość kontekstu
Fundacja 9/11 Art Space i Galeria Piekary zapraszają na wystawę Mikołaj Smoczyński. Rzeczywistość kontekstu, na której prezentowane są fotografie artysty powstałe w latach 80. i 90., pochodzące z polskich kolekcji prywatnych. Wystawa ta jest przeglądem najważniejszych realizacji i problematyki poruszanej w twórczości Mikołaja Smoczyńskiego.
Działalność artysty koncentrowała się na doświadczaniu i działaniu w przestrzeni oraz możliwościach używanych do tego celu materiałów - tworzeniu instalacji typu site specific oraz utrwalaniu ich w postaci fotografii czarno-białej. Wystawę otwiera prezentacja prac z wczesnych cykli Double Object oraz The Secret Performance z lat 80. Podwójny obiekt to przedmiot, z którym Smoczyński eksperymentował w przestrzeni lubelskiej pracowni, wykonany z pozostałości po obrazach. Fotografia, która powstała jako zapis działań artysty, podnosi problematykę odejścia od tradycyjnego malarstwa. Sekretny performance jest rejestracją zmiany stanów rzeczywistości. Smoczyński obserwował posadzkę, jej fakturę, grę światła i cienia, kurz i wodę na płytkach podłogowych dokumentując ten niesamowity spektakl.
Praca z obrazem i jego wizerunkiem, doświadczenie konceptualizmu czy wreszcie przeniesienie go w przestrzeń intermedialną to wątki obecne w kolejnych, eksponowanych na wystawie pracach Smoczyńskiego z cyklu Obrazy z lat 80. (również z działań w Galerii Starej w Lublinie w 1988) czy Obraz refleksyjny z 1991.
Wystawę uzupełniają dokumentacje działań w przestrzeniach Galerii Wschodniej w Łodzi (Przeniesienie, 1987; Akcja równoległa, 1991), Muzeum Włókiennictwa w Łodzi podczas głośnej wystawy Konstrukcja w procesie z 1991 (Obraz, Imagine), San Diego University Art Gallery (The Hoisting, 1991), Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (wystawa indywidulana z 1993 roku), Galerii Potocka w Krakowie (Zdjęcie, 1993). Na dalszą część ekspozycji składają się m.in. prace powstałe podczas stypendium artysty we Francji (Mediterrean Sea, 1994; Still, Map Room i Obiekt, 1994).