Ryszard Ługowski: Wsłyszenie - wystawa
Otwarcie wystawy 11.03.2019 g. 18.00. Wystawa czynna do 22.03.2019 w g. 15-18
Wystawa "Wsłyszenie" jest czwartym indywidualnym pokazem twórczości Ryszarda Ługowskiego w Galerii AT ("Łzy mielonych obłoków" 1991, "Corpus" 1996, "Jowisz Io i inne ciała" 2006).
Ryszard Ługowski (ur. 1955); studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom na Wydziale Malarstwa w 1982 roku. Obecnie jest profesorem, prowadzi pracownię Kształtowania Otoczenia w Instytucie Sztuk Pięknych w UJK w Kielcach, oraz pracownię rysunku na Wydziale Grafiki w ASP w Warszawie. Brał udział m. in. w wystawach: w Muzeum M. Chagalla, Witebsk (1996), Instytut Polski, Sztokholm (1997), Biblioteka Miejska, Kassel (1997), "Faunomania", Galeria Szósta Linia, Mińsk (1998), Borej Art Center, St. Petersburg (2003), "Bunt i powinność", Galeria Zachęta, Warszawa (2004), "Prometheus-Faunomania", Galeria RODA STEN, Goeteborg (2005), "Ikony Zwycięstwa", Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej, Radom (2007), "Muśnięcie grawitacji", Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko (2016). Jego prace znajdują się w zbiorach Galerii Studio w Warszawie, w Muzeum Sztuki w Chełmie, Kolekcji BWA w Sandomierzu, Kolekcji ASP w Warszawie, w Parku Narodowym w Muritz, w Muzeum im. M. Chagalla w Witebsku, w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, oraz w kolekcjach prywatnych w Polsce, Niemczech, Australii, w Stanach Zjednoczonych i na Węgrzech. Mieszka i pracuje w Warszawie.
W sztuce zajmuje się przede wszystkim rzeźbą, rysunkiem, instalacją, performance, oraz filmem eksperymentalnym. Tworzył instalacje, w których jednym z najistotniejszych problemów był proces przemiany zachodzącej na styku świata kultury i natury. "Humanistyka Ługowskiego usiłuje wpisać człowieka wraz z jego cywilizacyjno-technologicznym dorobkiem w otaczający go, wszechobecny rytm natury" - pisał przed laty o tej twórczości Jan Tarasin. W swoich realizacjach artystycznych odwoływał się często bezpośrednio do wydarzeń czy problemów, które są związane z naszą cywilizacją - wojen, terroryzmu, prześladowań religijnych, czy manipulacji mediów. Instalacja w Galerii AT składa się z trzech różnych elementów, które w pewien sposób nawiązują do tragedii narodu i kultury Tybetu. Jest też próbą uwrażliwienia nas na wszelkie zjawiska dziejące się na pograniczu naszej percepcji, lub z dala od naszych codziennych spraw. Kluczowym elementem wystawy jest prosty obiekt dźwiękowy nawiązujący do dzwonów czy gongów świątynnych. Według legend i spisanych opowieści mnichów buddyjskich dźwięk dzwonu był częstym impulsem do osiągnięcia oświecenia. Jak sam artysta mówi: praca Wsłyszenie wyprzedza i analizuje zjawiska. Jest stanem intuicyjnej percepcji, uważności i zrozumienia. Chodzi mi o medytacyjny, aktywny i głęboki stosunek samego nasłuchiwania, przeżywania słyszenia - wewnętrznej, emocjonalnej, osobistej reakcji na dźwięki.