Transmisja z The Metropolitan Opera na żywo - Rusałka
Antonín Dvořák
Rusalka / Rusałka
3 h 40 min (dwie przerwy po 30 min)
PREMIERA SEZONU
dyrygent: Sir Mark Elder
reżyseria: Mary Zimmerman
scenografia: Daniel Ostling
kostiumy: Mara Blumenfeld
światło: T.J. Gerckens
choreografia: Austin McCormick
w rolach głównych:
- Kristine Opolais,
- Katarina Dalayman,
- Jamie Barton,
- Brandon Jovanovich,
- Eric Owens
Bilety na The Metropolitan Opera Live in HD:
- rzędy A-D: 50 zł normalny / 40 zł ulgowy
- rzędy E-M: 60 zł normalny / 50 zł ulgowy
_
Jak to się zaczęło
Przedsięwzięcie "The Met: Live in HD" nawiązuje do bogatej, ponad 80-letniej tradycji słynnych transmisji radiowych spektakli tego nowojorskiego teatru. Pomysłodawcą cyklu jest obecny dyrektor generalny The Metropolitan Opera - Peter Gelb, od lat związany z branżą telewizyjną. 30 grudnia 2006 roku po raz pierwszy w historii popłynął w eter operowy obraz i dźwięk w formacie HD & DD Surround; pokazano "Zaczarowany flet" Mozarta. Spektakl obejrzało wtedy 30.000 widzów zgromadzonych w 150 salach na terenie USA. Sukces kasowy i frekwencyjny sprawił, że do projektu natychmiast przyłączyły się ośrodki z całego świata.
Naprawdę na żywo
Cyfrowy sygnał o wysokiej rozdzielczości dociera do adresata za pomocą satelity okołoziemskiego zaledwie z kilkusekundowym opóźnieniem. W Europie - mimo sześciogodzinnej różnicy czasu - przedstawienia można oglądać na żywo wieczorem, a to dlatego, że Met, jak nazywają swój teatr nowojorczycy, gra w soboty dwa spektakle: pierwszy wczesnym popołudniem, a drugi wieczorem. Transmitowany jest ten popołudniowy. Przed każdą transmisją odbywają się w trakcie wcześniejszych przedstawień dodatkowe próby kamerowe, aby podczas przekazu na żywo obraz z kilkunastu kamer był idealnie zsynchronizowany z wydarzeniami na scenie.
Podczas transmisji
Spektakle prezentowane są z polskimi napisami. Podczas przerw w transmisji kamera zagląda za kulisy i na sale prób. Można też posłuchać wywiadów z artystami występującymi w przekazywanym na żywo przedstawieniu. Operatorzy śledzą także zmiany dekoracji, których dokonuje świetnie wyszkolona armia pracowników sceny - tego wszystkiego nie mogą zobaczyć widzowie zasiadający na widowni Met.
_
oprac.LT