Wystawa - Andrea Palašti "10 łatwo dostępnych obrazków, które zrobią z ciebie prezydenta"
10 łatwo dostępnych obrazków, które zrobią z ciebie prezydenta" to quasi-wizualne studium treści zawartych w fotografiach, jakie towarzyszyły prezydenckiej kampanii wyborczej w Polsce. Przedmiotem badań są poszczególne składniki portretów kandydatów, a ściślej : pozornie neutralne tła, obiekty i powierzchnie, z których konstruuje się obraz "mocnego" prezydenta.
Strategia badawcza projektu polega na przeszukaniu i analizie współczesnych serwisów stockowych, jako że udostępniany przez nie wybór uniwersalnych obrazów znajduje swoje odzwierciedlenia na billboardach wszystkich kandydatów. Ogólny charakter zdjęć i grafiki stockowej stanowi o ich - pozornie - uniwersalnej, darmowej naturze, i braku przypisanego im uprzednio kontekstu. Każdy, kto kupuje gotowy obraz z serwisu stockowego, ma możliwość skonstruowania na ich podstawie własnej wypowiedzi : obrazom nadaje się określone interpretacje i/lub konkretne przesłanie w zależności od charakteru komercyjnego zastosowania, ingerencji w obraz i dalszej produkcji. W nowoczesnych kampaniach prezydenckich kluczową rolę w drodze do zdobycia elektoratu odgrywają spersonifikowane obrazy kandydata. Obrazy stają się tym samym aktorami na politycznej scenie, figurami obdarzonymi znaczącym potencjałem retorycznym. Projekt "10 łatwo dostępnych obrazków, które zrobią z ciebie prezydenta" kwestionuje rolę przedstawienia : odrzuca pierwszy plan - twarze kandydatów - i uwypukla pozornie puste płaszczyzny, wirtualne "przestrzenie", w których umieszczane są portrety (tożsamości). Pokazuje jedynie fotografie tła zakupione w komercyjnych serwisach stockowych, imitujące spersonifikowaną (nie)widzialność instytucjonalną i ideologiczną. Tych dziesięć ogólnie dostępnych, czystych obrazów może stać się przestrzenią dla projekcji dowolnej tożsamości.
- wernisaż: 16.06.2015, g. 19
- wystawa czynna od 17.06. do 19.07., w g. 12-20
W trakcie wernisażu odbędzie się wykład performatywny Piotra Wyrzykowskiego "Kim była Wiktoria CUKT?"
Piotr Wyrzykowski był jednym z twórców kampanii wyborczej wirtualnej kandydatki na prezydenta RP w roku 2000.
"Sztab wyborczy Wiktorii Cukt jako jedyny podniósł kampanię do rangi dzieła sztuki. Nadał jej kształt wystaw, które odbywały się w różnych miejscach całego kraju. Pojawiła się w mediach: na tablicach reklamowych, w telewizji i w gazetach. Kulminacyjny moment kampanii - dzień głosowania - zbiegł się z otwarciem ekspozycji w Muzeum Sztuki w Łodzi. Wiktoria Cukt została zaproszona do Muzeum przez Marię Morzuch, która wraz ze sztabem kandydatki przygotowała tę wyborczą akcję."