Mikrofirma: jak poszukiwać taktyki wygrywania z większymi firmami.

07.05.2014
14:30

Model biznesowy to pojęcie wymyślone nie tylko dla wielkich korporacji - znajduje również zastosowanie na poziomie kwiaciarni, piekarni, salonu fryzjerskiego. Czym się różnią małe firmy, które osiągnęły sukces, od swoich większych konkurentów? Otóż, znalazły one sposób, by inteligentnie wykorzystać swoją małą skalę, przekuwając ją w atut. Jak to zrobić? Wspólnie dokonamy przeglądu najważniejszych technik podstawiania nogi, rzutu przez biodro lub unikania zwarcia z zawodnikiem sumo, czyli stosowania chwytów, na które powinien zdecydować się mniejszy w (uczciwej!) walce z Goliatem. Postaramy się ilustrować reguły konkurowania inspirującymi przykładami. Spokojnie, lekarz będzie obecny na sali.   

O StratEX:

Korzenie idei StratEX tkwią jeszcze w połowie lat '90. Wtedy - jako "młode wilki" tuż po studiach ekonomicznych - angażowaliśmy się w procesy prywatyzacji, restrukturyzacji polskiej gospodarki. Wiedzieliśmy wtedy jedno: to nie jest konsulting naszych marzeń. Na ówczesne projekty doradcze patrzyło się trochę przez szybę. Nasze ambicje mocno wyprzedzały rynek, co oznacza, że z kolei klienci patrzyli na nie przez szybę. Później nastąpiła fala wielu lat nowoczesnego doradztwa budowanego wokół supermetod. I znów mieliśmy wrażenie, że bierzemy udział w profesjonalnym castingu kolejnych mód zarządzania. BPR, BSC, BPM, CSR, CRM, ECCP: wielcy gracze podrzucali nam kolejne skróty do rozwinięcia w praktyce....

Dopiero ostatnie lata, którym towarzyszył spory wzrost kompetencji menedżerskich w zarządach, pozwoliły nam założyć firmę na miarę naszych aspiracji: StratEX. Postanowiliśmy, że sceneria wysokich gór, które kochamy od zawsze, będzie towarzyszyła naszej marce. Mieliśmy świadomość ryzyka pewnego banału, ale ostatecznie... góry są pełne metafor związanych z planowaniem i realizacją celów, mobilizacją do działania, szacowaniem ryzyka, rolą przewodnika. Są też doskonałym miejscem na refleksję o przyszłości. Łatwiej tam właśnie wyostrzyć wzrok... Cieszymy się, że świat dojrzał do modelu  wymarzonego przez nas 20 lat temu: konsultingu opartym na rozmowie o zmianie strategii, jej zasięgu, konsekwencjach i tempie wdrożenia. Co na to mówią klienci? Że dobrze im się pracuje z partnerami z takim bagażem doświadczeń i refleksji. Że wreszcie spotkali kogoś, kto mówi praktycznie, o konkretach i do rzeczy. I że w góry chętnie z nami pojadą...

Więcej o Witoldzie Horowskim (gdyby było potrzebne):

Przed uczelnią ekonomiczną: pasjonat gór, filozofii i literatury. Po niej: przywództwa, futurologii i praktyki strategicznej.
Przed laty Consulting Director w IDS Scheer Polska, później Country Manager w Balanced Scorecard Collaborative CEE.
Ekspert w zakresie projektowania i wdrażania strategii, oraz podnoszenia efektywności organizacji. Doświadczenie zawodowe w dziedzinie konsultingu, zarządzania i strategii firmy zdobywa już od niemal 20 lat.
Tworzenie map strategii to niemal jego hobby. Konsekwentnie rozwija problematykę praktycznego procesu wdrożenia strategii.
Kierownik lub dyrektor projektów realizowanych dla wielu polskich i międzynarodowych przedsiębiorstw i organizacji publicznych.
Prelegent wielu krajowych konferencji i seminariów poświęconych strategii oraz Zarządzaniu Procesami Biznesowymi. Autor kilkunastu artykułów związanych ze strategią i trwałym podnoszeniem efektywności.
Zaangażowany w międzynarodowe projekty społeczne. Konsul honorowy Ukrainy w Poznaniu.

ZAREJESTRUJ SIĘ!