Poznańska premiera spektaklu - Autobus re//mix

16.02.2013
18:00

Poznańska premiera.

Remiks w odniesieniu do teatru jest pojęciem bardzo subiektywnym, bowiem nie rządzi się żadnymi jasnymi regułami. Jakkolwiek w muzyce jest dość jasne, że opiera się on na zapożyczeniu formalnym, tak w teatrze może sięgać również do - wspólnej z oryginałem - istoty, przesłania. Podejmując się wzięcia udziału w cyklu RE//MIX Komuny Warszawa, było dla nas oczywiste, że chcemy wybrać dzieło artysty, czy formacji, które jest dla nas szczególnie ważne.

"Autobus" Akademii Ruchu to więcej niż spektakl, to niezwykłe, poruszające i graniczne doświadczenie. To dzieło skończone, nie pozostawiające właściwie pola do dyskusji. Odważne i radykalne, stawiające widza w trudnej i niekomfortowej sytuacji. Prowokujący, syntetyczny "żywy obraz", budzący skrajne emocje.

Niestety nie mieliśmy sposobności obejrzenia tego spektaklu. Tak więc, nasze wyobrażenia oparte są na własnych intuicjach, rozmowach, opisach i krótkim materiale filmowym. Oryginał tym samym stał się dla nas inspirującym punktem wyjścia do budowania autonomicznej i osobistej wypowiedzi o naszej współczesności.

"Autobus re//mix" nie daje się w sposób jednoznaczny zdefiniować ani jako spektakl, ani jako performance. Jego natura zbudowana jest z intymnej i bardzo organicznej obecności aktorów-nie aktorów. Ich emocje balansują między wstydem i bezwstydem własnego śmiechu zderzonego finalnie z przejmującym i bolesnym uczuciem pustki i samotności. Reakcji widzów na to doświadczenie w żadnej mierze nie da się przewidzieć.

SCENARIUSZ: praca zespołowa

REŻYSERIA: Adam Ziajski

SCENOGRAFIA: Adam Wojda.

WYSTĘPUJĄ: Alicja Piotrowska, Piotr Kamiński i Adam Wojda.

PREMIERA: 9 grudnia 2012, Warszawa

PRODUKCJA: Komuna Warszawa

ZESPÓŁ

Teatr Strefa Ciszy powstał w 1993 roku w Poznaniu. Założycielem i liderem zespołu jest Adam Ziajski. Teatr specjalizuje się w spektaklach plenerowych, akcjach ulicznych i happeningach, które odwołują się silnie do kultury miejskiej i odważnie wkraczają w przestrzenie publiczne. Od początku istotną rolę w działaniach Strefy miała interaktywna relacja widza i aktora oraz żywioł karnawałowej, ludycznej zabawy. "Judasze", "Wodewil Miejski" czy "Sąsiad 2000" to przykłady wydarzeń, w których każdy mógł wziąć aktywny udział i współtworzyć zaaranżowane przez aktorów teatralne święto. W wielu realizacjach humor i zabawa stawały się jednak przewrotnym narzędziem demaskowania ludzkich zachowań oraz zasad rządzących życiem społecznym, np. "Postscriptum", "Pressing", "Koktajl z martwą naturą w tle" czy "Nauka Latania", w których zespół podejmował takie tematy jak: konsumpcjonizm, uprzedmiotawianie relacji międzyludzkich, konformizm i granice wolności czy wszechobecny przymus rywalizacji. Eksperymenty z różnymi przestrzeniami gry, estetycznymi i teatralnymi konwencjami zaowocowały m.in. widowiskiem zrealizowanym na fasadzie poznańskiego ratusza (Kuranty); kameralnym spektaklem w prywatnym mieszkaniu (Kwatera); spektaklem granym na pływalni (DNA); fantastyczną, plastyczną wizją świata jako zbiurokratyzowanej maszyny przedstawioną w poznańskiej Starej Rzeźni (36,6) czy ogromnym happeningiem otwierającym Most św. Rocha w Poznaniu (Odsłanianie Mostu). Ostatnim dużym sukcesem Strefy był Spektakl "Salto Mortale", stworzony we współpracy z Clipa Theater z Tel Avivu w ramach Roku Polskiego w Izraelu. W sezonie 2008/2009 Teatr powrócił do działań interwencyjnych w przestrzeniach miejskich realizując happening "Last Minute" oraz akcję uliczną "Domino".

Bilety - 15 zł.

Bilety dostępne w: