Wystawa - Das Seine. Forschungsprojekt. Rafał Jakubowicz & Nikola Radic Lucati
reinterpretacja modernistycznej formy.
Das Seine. Forschungsprojekt.
Rafał Jakubowicz & Nikola Radic Lucati
kurator: Piotr Bernatowicz
Galeria Piekary
8 kwietnia - 13 maja 2011
wernisaż 8 kwietnia o godz. 19.00
galeria czynna pon. - pt. 10 - 17
Wystawa "Das Seine. Forschungsprojekt" w poznańskiej Galerii Piekary to efekt współpracy dwóch artystów Rafała Jakubowicza (Poznań) i Nikoli Radic Lucati (Tel-Aviv, Belgrade). Łączą się w niej ich twórcze zainteresowania z ostatnich lat, których centrum jest reinterpretacja modernistycznej formy. Wystawa składa się z dwóch zasadniczych elementów: cyklu fotografii oraz napisu-obiektu.
W cyklu 14 fotografii, będących elementem szerszego projektu zatytułowanego "As they stood", Nikola Radic Lucati zestawia architekturę południowych części Tel Avivu z widokami pozostałości Sajmište - niemieckiego obozu koncentracyjnego w Belgradzie. Trudno sobie wyobrazić zestawienie bardzie odległe: z jednej strony, proste lecz eleganckie budynki, dziś już nierzadko zaniedbane, od których rozpoczęła się budowa Tel Avivu, młodego miasta na skraju pustyni, które wkrótce zdominowało arabską Jaffę - z drugiej strony, zaniedbane i porzucone wśród dzikiej zieleni zabudowania dawnego obozu koncentracyjnego, których funkcji dziś trudno się domyślić. Łączy jej jednak forma, której źródła tkwią w Bauhausie, założonej przez Waltera Gropiusa słynnej uczelni artystycznej czasów Republiki Weimarskiej.
Do formy Bauhausu odwołuje się też Rafał Jakubowicz. Prezentowany przez niego
napis-obiekt jest również elementem szerszego projektu, w ramach którego dokonuje on współczesnej interpretacji modernistycznej typografii. Nowoczesnej architekturze budynków ukazanych w pracach Nikoli Radica Lucati tu odpowiada architektura liter budujących słowo. Po inspirację Jakubowicz sięga do twórczości ucznia Bauhausu, Franza Ehrlicha, który opuściwszy mury uczelni, stał się więźniem obozu koncentracyjnego w Buchenwaldzie. Szkolne umiejętności posłużyły mu do wykonania, cynicznie przywołującego rzymską maksymę, napisu na bramie obozu: "Jedem das Seine", później zaś, już po uwolnieniu, do projektowania obozowych zabudowań.
Intencją artystów i architektów, do których odnoszą się Nikola Radic Lucati i Rafał Jakubowicz, było uwolnienie formy od tradycji i historii. Jednak to właśnie historia ostatecznie sygnowała ich dzieła. Współcześni artyści podejmują próbę odkrycia tego niezamierzonego, ale nieuchronnego naddatku. Oddania nowoczesnej formie tego, co jej.