Jenny Holzer w Poznaniu - wystawa
Wernisaż: 08.04.2011, godz. 20.00 (po wernisażu odbędzie się projekcja)
Projekcje wierszy Wisławy Szymborskiej:
08.04.2011, godz. 21:00-23:00 - elewacja Starego Browaru (od strony Parku J.H. Dąbrowskiego)
09.04.2011, godz. 21:00-23:00 - fasada Ratusza, Stary Rynek
Pokazy filmów:
Chwilami życie bywa znośne, dokument o Wisławie Szymborskiej w reżyserii Katarzyny Kolendy-Zaleskiej, produkcja TVN, 2009
Jenny Holzer, reż. Claudia Müller, produkcja Phlox Films Claudia Müller, 2010
Katalog
W maju 2011 r. zostanie wydana publikacja zawierająca dokumentację projekcji Jenny Holzer w Poznaniu. W publikacji znajdzie się tekst autorstwa Clare Cavanagh (specjalistka i tłumaczka w zakresie współczesnej poezji polskiej, w tym przekładu wierszy Wisławy Szymborskiej na język angielski) i wywiad Davida Breslina z Jenny Holzer.
O wystawie
Art Stations Foundation ma zaszczyt przedstawić wystawę najnowszych prac Jenny Holzer.
Holzer należy do kręgu najwybitniejszych artystów swojego pokolenia. Z wykształcenia malarka i graficzka, artystka uczyniła centralnym elementem swojej twórczości tekst: w plakatach, na ławkach kamiennych i znakach elektronicznych. W języku, swoim podstawowym środku wyrazu, Holzer bada kwestie autorstwa i władzy, mówiąc o tak ważkich i delikatnych aspektach, jak nadzieja, rozpacz, potrzeba i tęsknota. Artystka przedstawia swoje koncepcje, argumenty ze sfery polityki i gorzkie refleksje społeczne w przestrzeni publicznej i na międzynarodowych wystawach, w tym na Times Square, w londyńskim City Hall, Neue Nationalgalerie, Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku i Muzeum Bilbao. Holzer reprezentowała także USA na Biennale w Wenecji w 1990 roku, gdzie otrzymała nagrodę Leone d'Oro za najlepszy pawilon.
Począwszy od zorganizowanej w 2004 roku wystawy w Kunsthaus Bregenz w Austrii, Holzer skupiła się na analizie odtajnionych dokumentów rządu USA. Włączając do swych obrazów, wielkoformatowych projekcji świetlnych i znaków elektronicznych notatki, zeznania złożone pod przysięgą, e-maile, dyrektywy, wyroki sądowe i inne materiały rządowe dotyczące sytuacji na Bliskim Wschodzie, Holzer pokazuje obraz wojny i tortur.
Chociaż już w trakcie wystawy w Bregenz zatytułowanej Truth Before Power artystka przedstawiała dokumenty jako projekcje świetlne i treść znaków elektronicznych, cykl Redaction Paintings rozpoczęty został w 2005 roku. Pracując bezpośrednio z kopiami dokumentów rządowych, często tak drastycznie ocenzurowanych lub tak dalece przeredagowanych, że niekiedy poza obszarem czarnych linii czy prostokątów pozostawało zaledwie kilka słów, autorka przetwarzała je na sitodruki i poddany obróbce cenzora materiał powiększała, umieszczając go na malowanym płótnie. Sposób, w jaki artystka prezentuje dokumenty rządowe, oddziałuje na zmysły i unaocznia to, w jaki sposób anonimowość i niebezpośredniość języka używanego przez rząd i administrację wywiera wpływ i zadaje rany.