"PRZEDSIĘBIORCZA" SZKOŁA

06.04.2011
09:30

Przy badaniach przedsiębiorstw najbardziej obiektywnym i bardzo często stosowanym kryterium efektywności jest zysk. W sektorze publicznym, szczególnie w oświacie kryteria efektywności są bardzo trudne do zdefiniowania. Wynik zależy nie tylko od jakości pracy placówki oświatowej, lecz także od parametrów wejściowych, czyli po prostu samych uczniów. Jakość edukacji można obserwować z różnych perspektyw i różnie definiować.

Dla ekonomisty, szkoła jest szczególnym rodzajem organizacji. Badanie zarządzania wiedzą w oświacie powinno uwzględniać specyfikę zarządzania szkołą. Nie można bezrefleksyjnie przenosić wzorów wypracowanych w biznesie na płaszczyznę oświaty.

W szkole - zupełnie inaczej niż w zakładzie produkcyjnym - "obróbce" poddaje się młodych ludzi, a nie martwe przedmioty. W firmie ludzie są przedmiotem, w szkole - podmiotem. Dla dobra firmy można usunąć złych pracowników. A dobro szkoły? Zawsze pozostaje mniej ważne niż dobro ucznia. Szczególnie w podstawówce, gdzie nauka jest ustawowym obowiązkiem.

Zastanawiając się nad tym, czym charakteryzuje się dobra firma i przekładając to na warunki szkoły, należałoby zwrócić uwagę na: dyrekcję, kadrę, kierunki i strategię działania, lokal, warunki pracy, możliwość rozwoju pracowników, reklamę i promocję firmy, no i oczywiście finanse.

Szkoła jest specyficzną firmą, która dla swojego funkcjonowania i osiągania coraz lepszych efektów potrzebuje promocji. Jej celem będzie przede wszystkim budowanie wizerunku szkoły zewnętrznego i dydaktyczno - wychowawczego oraz kształtowanie dobrej opinii o niej w środowisku.

Starania o pozyskanie przychylności "klientów" usług edukacyjnych, dążenie do zajęcia jak najlepszego miejsca na liście rankingowej w gminie, powiecie, województwie czy nawet kraju i inne tego typu działania wprowadzające do edukacji elementy gry rynkowej, powodują konieczność podejmowania różnych inicjatyw marketingowych zarówno przez kadrę kierowniczą szkół, placówek i instytucji oświatowych, jak i zatrudnionych w nich nauczycieli. Wzorem podmiotów gospodarczych, szkoły i placówki są zmuszone swój "produkt" - ofertę edukacyjną - umieć dobrze "sprzedać". Do tego właśnie potrzebna jest umiejętność zaprezentowania swojego "oblicza", wizerunku instytucji (image).
Przez image szkoły rozumie się sumę subiektywnych opinii o jakości jej nauczania i kontaktów ze środowiskiem.

Dyrektor szkoły powinien mieć wykształcenie, predyspozycje osobowościowe i mentalne, umiejętność zaplanowania i zrealizowania celów, które pragnie osiągnąć. Duże znaczenie ma tu też otwartość i komunikatywność takiego człowieka. Liczne i życzliwe kontakty z innymi nie są bez znaczenia.

Przygotowano na podstawie: "Marketing w szkole", mgr inż. Marzena Zołoteńka-Synowiec

O tych wszystkich zagadnieniach, i o wielu innych jeszcze aspektach zarządzania szkołą, opowie dr Marcin Gołembski z Katedry Zarządzania i Analizy Zasobów Przedsiębiorstwa Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.