Podobno Mekas często powtarzał, że forma jego filmów-dzienników nie wynika z celowego zamysłu, ale z braku czasu na montowanie ogromnej ilości nagromadzonych ujęć.

Kiedy przygotowywał się do nakręcenia Diaries, Notes, and Sketches (1969) skupił się na wizji-epifanii Nowego Yorku widzianego oczyma dorastającej dziewczyny. Studiował dzienniki, pamiętniki, zapiski młodych dziewcząt - córek i baby sitters jego znajomych. I-znów-brak-czasu-na-cholerny-montaż ustąpił miejsca pieczołowicie zgłębianej poetycko-formalnej strukturze zapisu wspomnienia.

wstęp wolny

MEDIALNE TRANSPOZYCJE - cykl spotkań łączących formę wykładu z projekcją filmową, poświęconych audiowizualnym praktykom artystycznym w Stanach Zjednoczonych od lat 40. do 80. XX wieku. Spotkania sproblematyzują moment medialnej transpozycji, jaka zaszła w obrębie dwóch różnych technologii: filmu i wideo jako moment zmiany kulturowej. Tym samym pokażą specyfikę dzieła audiowizualnego w szerokim uwikłaniu kontekstualnym, a więc nie tyle jako fragment historii sztuki, ale raczej opowieść o dynamice kultury, którą określamy mianem artystycznej.

dr Marta Kosińska - adiunkt w Zakładzie Badań nad Kulturą Filmową i Audiowizualną, w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Zajmuje się historią pierwszej i drugiej awangardy filmowej, teorią komunikacji, metodologią badań kulturoznawczych, orientacją performatywistyczną w humanistyce, kulturowymi aspektami nowych mediów.

Zobacz arsenal.art.pl/event/z-cyklu-medialne-transpozycje-3/