Oryginalna formuła tego wydarzenia, zbudowana wokół współczesnych interpretacji Święta Wiosny Igora Strawińskiego, pozwala na przyglądanie się bardzo różnym doświadczeniom artystycznym niemal w każdej dziedzinie sztuki. Każdego roku na świecie pojawiają się nowe jego reinterpretacje. Kilka z nich powstało tym razem specjalnie na zamówienie Festiwalu Wiosny.

W tym roku chcielibyśmy zrewidować pierwsze skojarzenia, które pojawiają się w związku ze Świętem Wiosny i jego tematyką opiewającą pradawne rytuały, rytm świata wyznaczanego przez naturę, której człowiek, w pierwotnej wspólnocie, oddawał cześć. Towarzyszyła temu ekstatyczna choreografia Wacława Niżyńskiego, mająca w dionizyjskim duchu wyzwolić ciało z jarzma sztucznej, salonowej kultury. Czy w XXI wieku człowiekowi wciąż potrzebne jest to wyzwolenie? Czy nie stało się ono naiwną opowieścią o pradawnych czasach, do których wcale nie trzeba dziś powracać? Znakomity dyrygent Leonard Bernstein twierdził, że Święto Wiosny nie ma żadnego związku z prymitywną, tradycyjną muzyką ludową, jest na wskroś nowoczesne, zawiera w sobie bowiem najlepsze dotąd polirytmie i asymetrie, jakie można usłyszeć w muzyce współczesnej. I to właśnie muzyka sama w sobie, a przede wszystkim wciąż zmieniający się rytm Święta Wiosny zainspirował głównego gościa tegorocznego festiwalu, Claudię Castellucci, reżyserkę i choreografkę jednego z najbardziej znanych, włoskich teatrów awangardowych Societas Raffaello Sanzio, do podjęcia dialogu z dziełem Strawińskiego. Castellucci traktuje rytm jako pewnego rodzaju fenomen formalny i jednocześnie poszukuje jego ludzkiego, egzystencjalnego wymiaru. Z kolei współczesny sens mitu ofiarniczego postanowił zweryfikować Leszek Bzdyl wraz z tancerzami Teatru Dada z Gdańska. Stworzył alternatywną wersję dzieła, która rzekomo zarysowana była przez kompozytora w korespondencji z autorem libretta i którą rzekomo odnalazł tajemniczy profesor z USA. Nierozerwalnym elementem tego spektaklu jest muzyka skomponowana przez Mikołaja Trzaskę.

Własną propozycję choreograficzną, zaprezentuje Janusz Orlik, a teatralny komentarz do tematyki Święta Wiosny przedstawi poznański Teatr Automaton. Kompozytorzy Cezary Ostrowski i Rafał Zapała zagrają w Auli Artis nowoczesną wersję dzieła Strawińskiego, z kolei w Meskalinie zabrzmią live acty i sety djskie uczestników konkursu na jego elektroniczną interpretację. 

Program Festiwalu

Bilety do OT Maski na 18 i 19.03.2011 dostępne w CIM.

Rezerwacja biletów do Auli Artis pod numerem telefonu 691-571-040 i do nabycia na stanowisku Fundacji Vox Artis (ul.Ratajczaka 44 w Centrum Informacji Miejskiej).

Bilety dostępne w:

Zobacz www.festiwalwiosny.pl