Wystawa TOŻSAMOŚĆ. Fotografia w Kolekcji Grażyny Kulczyk.
wernisaż: czwartek 3 lutego, godz. 19:00;
Zimowa wystawa w Art Stations jest pokazem prac wybranych artystów polskich, takich jak: Zofia Kulik, Maciej Osika, Konrad Kuzyszyn, Katarzyna Górna, Jerzy Lewczyński oraz międzynarodowych: Zhang Huan (Chiny), Loretta Lux (Niemcy), Michael Najjar (Niemcy), Thomas Hirschhorn (Szwajcaria), których podstawowym medium oraz środkiem ekspresji jest fotografia.
Pokaz oferuje ciekawy przekrój pokoleniowy oraz tematyczny, którego wspólnym punktem odniesienia jest złożony problem tożsamości na przełomie XX i XXI wieku. Czas, jak i miejsce powstawania prac są tu jednakowo ważne. Proces wyboru wyłonił bowiem nie tylko wielowarstwową perspektywę tego zagadnienia, ilustrując aspekty tożsamości na poziomie osobowym, społecznym i kulturowym. Ukazał także bogactwo ikonograficzne oraz głębię ikonologiczną odzwierciedlającą wpływ zjawisk społeczno-politycznych oraz historycznych na kształtowanie się tożsamości.
Istotna jest tu także rysująca się wyraźnie nowa perspektywa świata postzachodniego, w której ważnym składnikiem są głosy i doświadczenia artystów z Chin oraz Bliskiego Wschodu wkraczających na arenę międzynarodową - jako dopełniające punkt widzenia artystów europejskich. Cechą charakterystyczną wystawy jest bowiem także wielokulturowość zanurzona we współczesności.
Pomimo nakreślonego powyżej gąszczu przeplatających się aspektów tożsamości oraz ich uwarunkowań wystawa jest bardzo przejrzysta. Przejrzyste są bowiem same dzieła i zawarte w nich treści. To dzięki nim krystalizuje się także cel wystawy: ukazanie współtworzących się między pracami nowych relacji i powiązań, które roztaczają wachlarz różnorodności znaczeń.
Aż dwa piętra wystawy zajmuje prezentowana po raz pierwszy w Polsce tak szeroko seria prac Zhang Huana (ur. 1965), jednego z najważniejszych przedstawicieli współczesnej sztuki chinskiej. Zhang Huan jest najmłodszym przedstawicielem nowej fali artystów, jaka wypłynęła na początku lat 90. z "Państwa Środka". Jego prace w sposób dojmujący przekazują bardzo osobiste, jak i zbiorowe doświadczenia związane z historią oraz procesem zmian politycznych i kulturalnych przeżywanych w Chinach. Artysta znany jest szczególnie ze swoich traumatycznych performensów, w bezkompromisowy sposób komentujących np. politykę socjalną Chin (tzw. polityka jednego dziecka w performensie z 1994).
W praktyce artystycznej Zhang Huan posługuje się bogatą gamą środków wyrazu od performensu do fotografii, po instalacje, rzeźbę, uprawia także malarstwo popiołem. Na wystawie w Art Stations obejrzymy dwie serie fotografii "Shaghai Family Tree", 2001 oraz "Foam", 1998. Obie prace w swym przesłaniu ideowym próbują wypośrodkować pomiędzy wpływami społeczeństwa, korzeni rodzinnych, a rolą przeznaczenia w kształtowaniu się tożsamości oraz indywidualnego miejsca artysty jako suwerennej jednostki w życiu rodzinnym i społecznym. Tak więc tożsamość, jak i szeroko pojęta duchowość jest motywem przewodnim obu serii. Na uwagę zasługuje także sfera ikonograficzna przedstawień, bowiem w "Shanghai Family Tree" artysta oraz towarzyszące mu postaci poddani są zabiegowi kaligrafii, nakładania tekstów na ich twarze, a w przypadku serii "Foam", 1998 zdjęcia rodzinne w ustach artysty otrzymują specyficzną symboliczną wymowę.
wstęp wolny
Zobacz www.starybrowar.pl