Spotkanie: dr Anna Nacher, Przygody popkultury w świecie przepływów
Z cyklu: Rubieże kultury popularnej
Pierwsze spotkanie poświęcone jest tanecznej muzyce popularnej widzianej jako teren spotkań, negocjacji, konfliktów i walki o władzę. Znakomity skądinąd teoretyk kultury, Theodor W. Adorno, pisał o "ekstazie dzikich walących w wojenne bębny", a w popularnych jazzowych kompozycjach tanecznych widział "aspekt konwulsyjny - reminiscencję tańca św. Wita albo zachowań okaleczonych zwierząt". Bez wątpienia można zobaczyć w masowych formach rozrywki władzę przemysłu kulturowego, rozmaite formy pozorowania różnorodności i przewrotną logikę działania, jak to ujmował Walter Benjamin, "towaru-fetyszu". Ponieważ jednak "rubież to pas ziemi przygranicznej", na której "toczone są operacje wojskowe", władza ta ma z gruntu niestabilny charakter. Spróbujemy nieco zmienić optykę i przyjrzeć się historii popularnej muzyki tanecznej II połowy XX wieku (od rock'n'rolla przez disco lat siedemdziesiątych po liczne odmiany techno) z perspektywy konfliktów rozgrywających się wokół płci i cielesności oraz pochodzenia etnicznego. Być może uda nam się dostrzec rozproszone działania Jes Grew - wirusa tajemniczej choroby (i jego nosicieli), każącej ciału poruszać się ekstatycznie w rytm muzyki o nadzwyczaj zmysłowym charakterze - w świecie wykreowanym przez Ishmaela Reeda w powieści "Mumbo Jumbo", a rządzonym przez Wallflower Order oraz Knights Temple Order, próbującymi kontrolować ekspresję korporalną zabraniając tańca.
RUBIEŻE KULTURY POPULARNEJ - Rubież to pas ziemi przygranicznej, słowo to używane jest także w terminologii wojskowej, odnosi się do terenu posiadającego znaczenie strategiczne, na którym toczone są operacje wojskowe. Rubieże kultury popularnej to cykl spotkań opowiadających o najbardziej frapujących zjawiskach współczesnej kultury popularnej (m.in. o taktykach oporu czy przekraczaniu granic mediów). Przekazy kulturowe funkcjonują w wieloznacznej i niejednorodnej przestrzeni medialnej, gdzie ulegają bezustannym przeobrażeniom. Skłaniają również do ponownego przemyślenia zastałych definicji i poszukiwania nowych sposobów myślenia o kulturze współczesnej. Spotkania proponują świeże spojrzenie i wnikliwą analizę złożonych zjawisk, traktowanych dotąd często zbyt powierzchownie.
dr Anna Nacher - adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na teorii mediów w perspektywie kulturoznawczej, studiach genderowych, antropologii audiowizualności, nowych zjawiskach w kulturze współczesnej, przemianach związanych z procesami globalizacyjnymi. Prowadzi także zajęcia na Podyplomowych Studiach z Zakresu Gender przy IszA UJ. Autorka książki Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji, Kraków 2008: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Aktywna także jako tłumaczka tekstów anglojęzycznych z zakresu teorii mediów, teorii gender i kulturoznawstwa. Autorka bloga poświęconego dydaktyce i zainteresowaniom naukowym (http://nytuan.wordpress.com).Pasjonuje się muzyką współczesną i elektroniczną (zwłaszcza elektroakustyczną, improwizowaną i awangardową wokalistyką), w wolnych chwilach prowadzi własny projekt muzyczny (Projekt Karpaty Magiczne/Magic Carpathians Project, z którym nagrała 9 płyt, regularnie koncertuje w Europie i USA www.magiccarpathians.com), autorka warsztatów eksperymentalnej pracy z głosem i improwizacji wokalnej.
koordynacja: Karolina Sikorska
Zobacz www.arsenal.art.pl