Z cyklu: Medialne transpozycje
dr Marta Kosińska, Film artystyczny a pułapka nowoczesności. Poiesis - mitopoiesis
Ruch ku zmianie podjęty przez amerykańskie powojenne praktyki artystyczne podążał traktem innowacji i eksperymentu. Punktem wyjścia była dla niego mocno uzasadniona diagnoza kultury pozbawiająca trajektorię rozwoju cech chaotycznych. Instytucjonalizacja sztuki jawiła się raczej jako wytchnienie od kosztów zuchwałej, pionierskiej brawury, niż jako usidlające widmo skostnienia. Filmowi artyści przeszkoleni w słabościach modernizmu, zamiast bezpardonowo zostawiać go w tyle, często traktowali go jako zasób. Dla tego, co wyłaniało się jako nowe, bezszelestnie pracowało koło zamachowe tradycji nowoczesności - uzasadnień szukano w poetyckich i literackich ustaleniach najlepszych, modernistycznych mistrzów.
MEDIALNE TRANSPOZYCJE - cykl spotkań łączących formę wykładu z projekcją filmową, poświęconych audiowizualnym praktykom artystycznym w Stanach Zjednoczonych od lat 40. do 80. XX wieku. Spotkania sproblematyzują moment medialnej transpozycji, jaka zaszła w obrębie dwóch różnych technologii: filmu i wideo jako moment zmiany kulturowej. Tym samym pokażą specyfikę dzieła audiowizualnego w szerokim uwikłaniu kontekstualnym, a więc nie tyle jako fragment historii sztuki, ale raczej opowieść o dynamice kultury, którą określamy mianem artystycznej.
dr Marta Kosińska - adiunkt w Zakładzie Badań nad Kulturą Filmową i Audiowizualną, w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Zajmuje się historią pierwszej i drugiej awangardy filmowej, teorią komunikacji, metodologią badań kulturoznawczych, orientacją performatywistyczną w humanistyce, kulturowymi aspektami nowych mediów.
Zobacz www.arsenal.art.pl