Bruno Pocheron. Alternatywna Akademia Tańca
Należy podkreślić, że w wypadku większości zagadnień, na których skupimy się w naszej pracy kluczową rolę odgrywa subiektywność. Dlatego też najistotniejsze podczas warsztatu będzie dla mnie zaproszenie uczestników do wspólnego dialogu. Wymienione poniżej zagadnienia będą wyznaczać nam drogę, nie musi to jednak oznaczać, że my kategorycznie będziemy się tej drogi trzymali.
Światło jako element dramaturgiczny
Spojrzymy na światło jako na element dramaturgiczny, oddziałujący na sposób odbioru przez widza takich kategorii jak przestrzeń, czas, choreografia czy ciało. Koncepcję tą przeciwstawimy innej tendencji w projektowaniu światła, w której światło traktowane jest jako swego rodzaju filtr nakładany na obraz tego, co prezentowane jest na scenie.
Afekt kontra efekt
Skupimy się na tym, jak światło może oddziaływać na proces percepcji dzieła choreograficznego - wspólnie zastanowimy się nad tym kiedy i w jaki sposób światło aktywnie współtworzy dramaturgię spektaklu, a także kiedy i w jaki sposób zostaje zredukowane do roli technicznego efektu teatralnego.
Przestrzeń i czas
Będziemy poszukiwać rozwiązań pozwalających na tworzenie przestrzeni za pomocą światła, a także zgłębiać związki zachodzące między przestrzenią i czasem podczas realizacji spektaklu.
Powierzchnie
Światło jest nierozerwalnie związane z powierzchniami, od których się odbija. Fakt ten jest niezwykle istotny i należy o nim pamiętać wybierając materiały na wykonanie scenografii, podłogę, kostiumy itp.
Komunikacja i metody pracy
Warsztat przybliży uczestnikom metody komunikacji pomiędzy poszczególnymi osobami współtworzącymi produkcję teatralną, oraz sposoby płynnego zestawiania ze sobą różnych mediów używanych podczas realizacji spektaklu.
Sprzęt i obsługa techniczna
Zapoznamy się z podstawowym sprzętem oświetleniowym oraz protokołami komunikacyjnymi pomiędzy poszczególnymi urządzeniami systemów oświetleniowych. Będziemy rozmontowywać lampy, składać je ponownie, zaprogramujemy przykładową sekwencję światła, poznamy efekty filtrów barwnych i korekcyjnych, a także sposoby obsługiwania systemu oświetleniowego.
P.S. Proponuję ubrać solidne buty i wygodne ciuchy, odpowiednie do prac fizycznych.
Bruno Pocheron (ur. 1968) studiował sztuki piękne we Francji, mieszka w Berlinie, współpracuje z artystami z całego świata. Uczestniczył w wielu międzynarodowych projektach jako reżyser techniczny, projektant światła, scenografii i dźwięku. Jako tancerz współpracował m.in. z Isabelle Schad, Christine De Smedt, Lilia Mestre, Davis Freeman, Eszter Salamon, Marten Spangberg, Alice Chauchat, Alix Eynaudi, Juan Dominguez, Xavier Le Roy, Anne Juren, Martin Nachbar, An Kaler, Sasa Bozic i Lito Walkey.
Wspólnie z Isabelle Schad i Benem Andersonem zainicjował projekt Good Work, skupiający się na reprezentacji i percepcji ciała zarówno na scenie jak i w społeczeństwie. Zaowocował on realizacją choreografii z udziałem takich artystów jak Martin Bélanger, Nuno Bizarro, Frédéric Gies, Hanna Hedman, Olivier Heinry, Benoît Lachambre czy Manuel Pelmus.
Obecnie Bruno współpracuje z Isabelle Schad (Unturtled, Glazba/Musik), Judith Depaule (Corps de Femme Series), Anne Juren (Magical) oraz Jana Unmüssig (Ast Im Auge).
Jest współorganizatorem Wiesen55, działającej i rozbudowującej się w Berlińskiej dzielnicy Wedding platformy współpracy skupiającej osoby profesjonalnie związane z tańcem oraz Gangplank, sieci służącej budowaniu kontaktów między artystami działającymi w dziedzinach takich jak komunikacja intermedialna, związki między technologią a sztuką czy pogranicza różnych dziedzin sztuki związanych z tańcem współczesnym.
W swojej pracy Bruno Pocheron bazuje na wzajemnie uzupełniających się, płynnie powiązanych ze sobą elementach współtworzących spektakl, takich jak światło, dźwięk i video, a także bada oddziaływanie tych poszczególnych elementów na całokształt spektaklu.