Spotkania ze sztuką dla osób w wieku dojrzałym.

"120 lat później "- rejestrowanie klasycznego obrazu fotograficznego a współczesna fotografia cyfrowa
prowadzenie warsztatów: Maciej Stępiński

Pokaz będzie składać się z prezentacji najstarszych przykładów prac, z początków dziejów fotografii zestawionych z najnowszymi projektami współczesnych fotografów działających na terenie Francji i Polski. Wśród prezentowanych artystów: Krzysztof Pruszkowski, Valérie Belin, Eric Rondepierre, Mathieu Bernard-Reymond, Aneta Grzeszykowska, Kobas Laksa...

Rok 1895 przyjmuje się za początek światowego kina, kiedy to na pokazie w Paryżu 35 osób obejrzało ruchome obrazy Lumiere. Ale w tym samym czasie, Ottomar Anschutz, fotograf z Leszna, zrobił projekcje dla 4000 ludzi w berlińskim Reichstagu. Zainteresowania ruchem w fotografii doprowadziły Ottomar Anschutza do wykorzystania jednocześnie 24 aparatów do fotografowania koni i skonstruowania ELEKTROTACHYSKOP, czyli szybkowidz. W 1886 roku, 9 kat przed Francuzami Ottomar Anschutz wprawił w ruch 24 szklane płyty 9x13 z szybkością 30 klatek na sekundę i kilku najbliższych obejrzało pierwsza projekcje kinowa na świecie.

120 lat później, Mathieu Bernard-Reymond posługuje się średnio formatowym aparatem, którym wykonuje seryjne zdjęcia. Następnie, z wielkim wyczuciem i znajomością technologii cyfrowej, nakłada je na siebie. W krystalicznie czystym, przetworzonym pejzażu pojawiają się ludzie, których artysta "śledzi', obserwuje ich zachowanie. Jak w sekwencjach filmu, powiela ich obecność w czasoprzestrzeni. Powstają niemożliwe obrazy z pogranicza kinowych stop klatek, teatralnej choreografii. Puste krajobrazy, w które wtargnął człowiek. Poprzez doskonałe odwzorowanie i neutralne światło zdjęcia Reymonda wyglądają jak makiety - nierealnie i idealnie.

Jaka jest rola fotografii w dokumentowaniu i kreowaniu tożsamości człowieka ? Fotografia traktowana instrumentalnie jako narzędzie do realizacji zaawansowanych artystyczno-ontologicznych ćwiczeń. Od fotosyntezy Krzysztofa Pruszkowskiego do iluzjonistycznych portretów nieistniejących ludzi Anety Grzeszykowskiej.

Zobacz www.arsenal.art.pl