Koncert Matthew Shipp i Joe Morris

22.09.2010

cena biletu: 40 zł - przedsprzedaż, 50 zł - w dniu koncertu
Matthew Shipp
Ur. 1960-12-07, Wilmington, Delaware (USA)
pianista, kompozytor
Grę na fortepianie rozpoczął w wieku pięciu lat. Na granie jazzu  zdecydował się już jako dwunastolatek. Początkowo jednak grywał w  miejscowych grupach rockowych, najczęściej na instrumencie  elektrycznym. W zasadzie nigdy nie odebrał formalnego wykształcenia  muzycznego studiując prywatnie m.in. u Sunyata'y, a następnie u  nauczyciela Clifforda Browna - Roberta "Boisey" Lawrey'a, by swą  edukację zakończyć dwuletnim okresem w New England Conservatory of  Music.

W roku 1984 przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie spotkał m.in.  Williama Parkera i w zasadzie od tego czasu datuje się ich  współpraca. W roku 1989 Shipp dołączył do zespołu Davida  S.Ware'a (gdzie basistą był Parker).
Z początkiem lat 90. sformował swój pierwszy zespół z Parkerem i  zamiennie: Whitem Dickey'em lub Susie Ibarrą na perkusji. Wkrótce  też rozpoczął grywanie w duetach, z których do najważniejszych  należą te z Roscoe'm Mitchellem i Matem Mannerim. W początkach swej  artystycznej drogi, pianista był silnie kojarzony z posttaylorowską  stylistyką, czym wpisywał się obok takich nazwisk, jak Marilyn  Crispell, czego wyrazem były nie tylko płyty jego tria, np. "Prism"  czy solowe jego albumy. Podobnie odbierana była także jego gra w  zespole Davida S.Ware'a.
Zresztą tej posttaylorowskiej stylistyki muzyk nie zapomniał do dnia  dzisiejszego, prezentując ją od czasu do czasu zarówno na swoich  płytach, jak - obecnie chyba przede wszystkim - na płytach, gdzie  jest zaproszonym gościem ("Going To Church" Maneri Ensemble), czy  przede wszystkim w kwartecie Davida S.Ware'a.
Shipp jest muzykiem wciąż eksperymentującym, tak z materią jak i  formą swej muzyki. Grywa solo; przedstawił kilka ciekawych duetów  (z Joe Morrisem, Matem Manerim, Roscoe Mitchellem, Williamem  Parkerem, Robem Brownem); w trio, przy czym obok typowego tria z  udziałem Williama Parkera i Whita Dickeya bądź Susie Ibarry,  prowadził też trio bez perkusji z Robem Brownem na alcie; w  przeróżnych kwartetach, gdzie instrumentem melodycznym pozostaje,  bądź to trąbka (Wadada Leo Smith, Roy Campbell), bądź skrzypce  (Mat Maneri). Stworzył też dwa zespoły bez perkusji: Matthew  Shipp's String Trio (płyta "By The Law Of The Music" i "Expansion,  Power, Release") oraz Horn Quartet (płyta "Strata"), które miały  wówczas, zaprezentować muzykę pianisty w zupełnie nowym tle.

Zobacz www.meskalina.com