Przetwory audiowizualne
Śmietnik świata, ściek cywilizacji. Fenomeny cyberkultury
Wykład dr Magdaleny Kamińskiej "Wszystko co pudelek npisze to nie móś być prawdą!! E-tabloidy i fenomen cyberplotki"
Tabloid, zwany w Polsce brukowcem lub bulwarówką, to odmiana wielkonakładowej, niewielkiej objętościowo, ilustrowanej gazety poświęconej doniesieniom z życia osób znanych. Cechuje go niewyrafinowany layout, ekspresyjność i prostota języka, koncentracja na "plotkarskich" tematach oraz sensacjonalny styl narracji Brukowce stanowią dziś coś w rodzaju żywego wyrzutu sumienia mediów opiniotwórczych, a także przedmiot zmartwienia wielu intelektualistów. Skoncentrowane na pogoni za skandalem, krwiożerczo wścibskie,
ujawniające cały cynizm "parcia na szkło" dominujący współczesną kulturę audiowizualną, traktowane są przez wielu jako etyczne i kulturowe zagrożenie, szczególnie że wymykają się z wyznaczonej sobie niszy, a ich sensacjonalistyczny dyskurs rozprzestrzenia się poza pole kultury popularnej (tzw. tabloidyzacja sfery publicznej). W ciągu ostatnich trzech lat w Polsce rekordową poczytność zdobyły sobie cybertabloidy, czyli internetowe serwisy plotkarskie. Cybertabloid nie jest jednak po prostu bulwarówką w wydaniu online, choć są między nimi istotne podobieństwa. Czytelnicy e-tabloidów, którzy ujawniają swoje poglądy w shoutboxach Pudelka, Lansika czy Plotka, nie są już osobami nienajlepiej sytuowanymi materialnie i gorzej wykształconymi, jak nabywcy brukowców papierowych. To osoby, które w "realu" mogłyby się wstydzić zainteresowania światem plotek i skandali, lecz ukryte za nieprzezroczystym interfejsem mogą się oddawać do woli niskim przyjemnościom. Z tego powodu dziennikarze cybertabloidów posługują się często ironią i autoironią, tworząc formy bliskie autoparodii. Demonstrując lekceważący dystans wobec opisywanego świata i swojej w nim roli, aktywują wielopoziomowy, kampujący dyskurs nieczytelny dla czytelnika "z niższej półki", lecz przyciągający osoby o bardziej wyrafinowanych gustach, które w komentarzach włączają się do gry opozycyjnego dekodowania treści "śmieciowej kultury". Cybertabloid buduje i oferuje specyficzną przestrzeń quasi-spotkania z osobami "nieprzeciętnie przeciętnymi", eksploatując i wytwarzając zarazem fenomen celebryty. Spotkanie to nie wyczerpuje jednak się w formule parareligijnej "mszy", ale staje się pretekstem do interaktywnej dyskusji, jakimi środkami należy realizować cenione w danej kulturze wartości.
Zobacz www.arsenal.art.pl