Teatr Ósmego Dnia zaprasza

08.03.2010
19:00

8 marca, godz. 19.00 Janusz Stolarski "Zemsta Czerwonych Bucików" według Philipa-Dimitri Galasa Wykonanie: Janusz Stolarski Reżyseria: Sławomir Michał Chwastowski, Janusz Sto-larski Przekład: Sławomir Michał Chwastowski Oprawa plastyczna: Bohdan Cieślak Realizacja świateł: Renata Stolarska Zmarły w 1986 roku w wieku 32 lat, Philip Dimitri Galas - dramaturg, aktor, artysta cyrkowy i plastyk, był twórcą nowej formy scenicznej, którą sam nazwał "Avant-Vaudeville". Wyrosła ona z jego własnych doświadczeń nabytych podczas pracy w europejskich i amerykańskich teatrach, cyrkach i kabaretach. Przykładem tej formy jest monodram "Zemsta Czerwonych Bucików", który przyniósł autorowi znaczące wyróżnienia (m.in. Weekly Theatre Award, oraz Hollywood Drama - Logue Award). Został on przetłumaczony przez Sławomira Michała Chwastowskiego specjalnie dla Janusza Stolarskiego. Jest to dramat muzyczny, choć nie powstał do niego żaden zapis nutowy. W utworze muzyką jest sam aktor, wypowiadany przez niego tekst i wykonywane czynności. Polska prapremiera "Zemsty Czerwonych Bucików" (Teatr Polski w Poznaniu, 10.02.1995r.) była pierwszą prezentacją dzieła Galasa poza konty-nentem amerykańskim. (...) Tekst amerykańskiego pisarza opowiada historię artysty, który wypadł z trybów show biz-nesu i nie ma szans na powrót. Przekleństwem bohatera jest wspomnienie dzieciństwa, dręczące minioną sławą "cudownego dziecka". Dimitri po-dejmuje destrukcyjną walkę ze sobą i swoim nieudanym życiem. Janusz Stolarski - absolwent krakowskiej PWST - buduje tragedię bohatera minimalnymi środkami. Ascetyczna scenografia i kilka rekwizytów wystarczają mu do nakreślenia czasoprzestrzeni, w której porusza się postać. Kontrabas jest jednocześnie stołkiem, kobietą i instrumentem, choć nie wydaje z siebie ani jed-nego dźwięku. Stolarski w mistrzowski sposób obnaża głupotę i schematyzm rządzący kulturą popularną. Parodiuje artystów, którzy pragnąc zachować oryginalność, masowo kopiują pozy, gesty i zachowania stereotypowo kojarzone z ich dziedziną (drapieżny rockman i ciapowaty piosen-karz country). Wypluwa z siebie setki słów na minutę, jakby tym szaleńczym potokiem chciał zagłuszyć smutną dla artysty prawdę, że nikt nie chce go słuchać. Janusz Stolarski zaprezentował w Studyjnym aktorstwo na najwyższym poziomie. Historia wrażliwego, ale niedocenianego artysty, stała się niepostrzeżenie prywatną opowieścią grającego swój niszowy monodram aktora. Monika Wasilewska Bilety w cenie: 25 zł - normalny 20 zł - ulgowy 15 zł - grupowy (powyżej 10 osób, opiekunowie wstęp wolny) Rezerwacja biletów pod nr tel.: 061 855 20 86 lub teatr@osmego.art.pl