William E. Jones Retrospektywa filmów

20.01 – 21.01.2010
20:00

William E. Jones jest autorem dwóch pełnometrażowych filmów eksperymentalnych "Massillon" (1991) oraz "Finished" (1997), dokumentu o The Smiths "Is It Really So Strange?" (2004) oraz licznych krótkometrażowych wideo. Jego prace pokazywano na 53. Biennale w Wenecji, w londyńskim Tate Modern, paryskim Cinématheque Française oraz Luwrze, amsterdamskim Stedelijk, rotterdamskim Witte de With Center for Contemporary Art, nowojorskim Whitney Museum of American Art oraz Museum of Modern Art.

W ramach dwudniowego przeglądu filmów William E. Jonesa Art Stations Foundation pokaże dokument "Is It Really So Strange?" o grupie The Smiths, Morrissey'u i wielbicielach zespołu. Zaprezentowane zostaną także filmy krótkometrażowe odnoszące się do polityki, funkcjonowania pornograficznego przemysłu filmowego, a także wykorzystujące oryginalną dokumentację śledztwa policyjnego w stanie Ohio w latach 60. XX w. dotyczącego kontaktów seksualnych mężczyzn w publicznej toalecie, które doprowadziło do skazania 60 osób na podstawie ówczesnego prawa o sodomii. W wielu filmach artysta czerpie z innych produkcji filmowych w tym z gejowskiej pornografii.

"The Fall of Communism as Seen in Gay Pornography" ("Upadek komunizmu oczami gejowskiej pornografii") (1998) naświetla problem strategii amerykańskich wytwórni filmów pornograficznych, które we wczesnych latach 90. eksploatowały mężczyzn, często bezrobotnych, z Europy Środkowo-Wschodniej.

Ceniona praca wideo, będąca również hołdem złożonym wielkiemu artyście lat 60. "Film Montages (for Peter Roehr)" zapętla kadry, łącząc fragmenty gejowskiej pornografii z kompozycją muzyczną, równocześnie surową i deliryczną

"v.o." ("version originale") (2006) to kompilacja, między innymi fragmentów klasycznych produkcji z gejowskimi filmami pornograficznymi. Autor składa hołd zarówno minionej erze gejowskiego życia, jak i zjawisku kinomanii.

W "More British Sounds" obrazy z "The British Are Coming" (1986) zderzone zostają z dialogami z "See You at Mao" (1969), znanym również jako "British Sounds", wyprodukowanym przez kolektyw Dziga Vertov Groupe pod kierownictwem Jeana-Luca Godarda. "Robotnicy zaczęli oczekiwać zbyt wiele" mówi narrator, a młody półnagi Anglik poleruje buty umundurowanego strażnika królewskiego. Ścieżka dźwiękowa składa się czterokrotnie wykorzystanego i zapętlonego przemówienia z filmu "British Sounds". Pełne jadu słowa reakcjonistów musiały wydawać się przerażające i absurdalne w późnych latach 60., niemniej zostały zaadaptowane przez amerykańską politykę początku XXI wieku.

"Is It Really So Strange?" (2004) to film dokumentalny o grupie The Smiths i Morrissey'u, ukazujący związki między wychowaną w Manchesterze irlandzką klasą pracującą a synami i córkami latynoskich imigrantów w Los Angeles. Te pozornie różne grupy to zagorzali wielbiciele zespołu.

"Mansfield 1962" (2006) oraz "Tearoom" (1962/2007) stanowią przemontowaną oryginalną dokumentację śledztwa prowadzonego przez policję stanu Ohio w latach 60. Polegało ono na zarejestrowaniu kontaktów seksualnych mężczyzn w publicznej toalecie. Materiał został wykorzystany do aresztowana i skazania około 60 osób na podstawie ówczesnego prawa o sodomii. "Tearoom" został wybrany jako jedna z głównych prac wystawianych na weneckim Biennale w 2008.

Program projekcji:

20.01.2009 20:00

  • "Film Montages (For Peter Roehr)", reż. William E. Jones, U.S.A., 2006, 11 min.
  • "More British Sounds", reż. William E. Jones, U.S.A., 2006, 8 min.
  • "Is It Really So Strange?", reż. William E. Jones, U.S.A., 2004, 80 min.

21.01.2009 20:00

  • "The Fall of Communism as Seen in Gay Pornography", reż. William E. Jones, U.S.A., 1998, 19 min.
  • "Mansfield 1962", reż. William E. Jones, U.S.A., 2006, 9 min.
  • "Tearoom", reż. William E. Jones, U.S.A., 1962/2007,

bilety: 15 zł

seans dla widzów od 18 lat