Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej - oferta dla szkół
Od października rusza ósma edycja programu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej.
W tym roku szkolnym, po raz kolejny, nauczyciele mają możliwość zgłaszania swoich klas do ogólnopolskiego programu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej. Nauka o filmie i poprzez film oraz kształcenie ogólnej wrażliwości odbywać się mogą bowiem nie tylko w szkole. Na uczniów, którzy skorzystają z tej propozycji, czekają nie tylko pokazy wyjątkowych filmów, lecz przede wszystkim cykle warsztatowe z prelekcjami i dyskusjami, na których dowiedzą się oni, jak patrzeć na sztukę filmową oraz dlaczego warto to robić.
Przez cały wrzesień nauczyciele - poprzez formularze zapisowe dostępne w kinach i na internetowej stronie programu - mogą zgłaszać swoje klasy na całoroczne cykle filmowe. Każdy taki cykl obejmuje dziewięć spotkań, które odbywają się raz w miesiącu od października br. do czerwca 2010.
Każde spotkanie, oprócz projekcji wyjątkowego filmu, którego często nie sposób znaleźć w repertuarze większości kin, to również prelekcja zaproszonego gościa dostosowana do wieku uczniów oraz dyskusja dla chętnych.
W programie pokazywane będą zarówno filmy współczesne, jak i klasyka kina. Wszystkie filmowe pozycje zostały dopasowane do różnych kategorii wiekowych. Zasadniczo cykle dzielą się na te, które zajmują się kinem od strony warsztatowej lub filmoznawczej oraz na te, które bardziej koncentrują się na omawianiu problemów młodych ludzi lub ciekawych zjawisk społecznych. Dlatego, w niektórych przypadkach, wykładać będą historycy kina lub twórcy, a w innych animatorzy czy dziennikarze.
Najmłodsze dzieci z klas 1-3 szkoły podstawowej, będą mogły zobaczyć między innymi klasykę kina niemego (najmłodsze dzieci najlepiej ze wszystkich widzów reagują na czarno-białe komedie sprzed prawie stu lat), a także przegląd niezwykle wartościowej polskiej i zagranicznej animacji dla dzieci.
Uczniowie starsi (klasy 4-6) obejrzą zarówno filmy dostępne w polskiej dystrybucji, jak i te powstałe na potrzeby telewizji (na przykład Magiczne drzewo Andrzeja Maleszki) czy produkcje niezależne (jak choćby krótkie filmy wyprodukowane przez Fundację Moma Film - II nagroda na festiwalu Era Nowe Horyzonty). W programie znajdą się również niedostępne w Polsce filmy o niewątpliwych walorach pedagogicznych prezentowane na zagranicznych festiwalach.
Dla gimnazjów przygotowano filmy współczesne, animacje artystyczne oraz krótko- i pełnometrażowe filmy dokumentalne (prezentowane na przykład w ramach Festiwalu Filmowego Planete Doc Review).
Uczniowie szkół średnich będą mieli okazję zapoznać się natomiast z klasyką kina, przeglądem produkcji współczesnych i reprezentacją pełnometrażowych filmów dokumentalnych oraz filmami zagranicznymi, które nie posiadają polskiego dystrybutora (między innnymi Vasermil prezentowany na festiwalu Era Nowe Horyzonty). Nie zabraknie również najlepszych polskich dokumentów i animacji, które zdobyły uznanie krytyków na całym świecie (np. Katedra Tomka Bagińskiego).
Dlaczego warto?
Kino to nie tylko dziedzina sztuki pełna magii, lecz także medium kształtujące gusta i wrażliwość ludzi na całym świecie. Celem programu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej jest nauczenie młodego widza tego, iż wyjście do kina może być emocjonującym przeżyciem, i że należy krytycznie przeszukiwać repertuar kin oraz wybierać tylko najlepsze i najbardziej wartościowe pozycje. Edukacja filmowa w kinach studyjnych to często jedyna okazja, by zapoznać dzieci i młodzież z arcydziełami filmowymi i uznanymi produkcjami z odległych zakątków świata, które nie trafiają do polskiej dystrybucji.
To także jedna z niewielu okazji, by pokazać, że kino można odbierać refleksyjnie, że o filmie można prowadzić długie i ciekawe dyskusje po seansie. Uczestnicy programu uczą się indywidualnego odbioru dzieła filmowego i odnajdywania w nim wartości dla siebie. Ideą programu jest także próba ukazania uczniom różnicy między kinem niezależnym a komercyjnymi produkcjami, które łatwo znaleźć w multipleksach lub Internecie.
Według autorów programu, warto już od najmłodszych lat uczyć, że, obok literatury, film stanowi jeden z najważniejszych tekstów kultury. Twórczość literacka i kinematografia doskonale się uzupełniają, stanowiąc dla siebie tło i kontekst interpretacyjny. Nauka o filmie i poprzez film nie tylko zwiększa wrażliwość młodego odbiorcy, kształtuje jego umiejętności analityczne, lecz także przygotowuje go do egzaminów cząstkowych oraz - docelowo - do matury.