Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus - koncert 'Pan Juliusz i karnawał'
Obok Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal, wystąpi wybitna polska pianistka Ewa Pobłocka, laureatka m.in. Konkursu im. F. Chopina w Warszawie w 1980 r.
Wykonawcy:
Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus
Agnieszka Duczmal - dyrygent
Ewa Pobłocka - fortepian
Jarosław Żołnierczyk - skrzypce
Program:
Juliusz Zarębski - Kwintet fortepianowy g-moll op. 34 (ar. Agnieszka Duczmal)
Camille Saint-Saëns - Introdukcja i rondo capriccioso op. 28 (ar. Agnieszka Duczmal)
Pablo de Sarasate - Melodie cygańskie op. 20 (ar. Agnieszka Duczmal)
Gerald Finzi - Romance op.11
Arthur Benjamin - Ballada na smyczki
Johannes Brahms - V i VI taniec węgierski
Twórczość kompozytorska Zarębskiego to przede wszystkim utwory fortepianowe, w tym utwory na cztery ręce, oraz utwory kameralne - m.in. Trio fortepianowe nagrodzone złotym medalem konserwatorium w Wiedniu. Najbardziej oryginalny i ceniony jest jednak cykl fortepianowy Róże i ciernie (Les roses et les épines) op. 13 oraz Kwintet fortepianowy g-moll op. 34.
Kwintet fortepianowy g-moll op. 34, który wypełni pierwszą część koncertu, ocenia się jako jedno z najwybitniejszych dzieł tego gatunku w II połowie XIX wieku, obok kwintetów Brahmsa i Dvořáka. Utwór charakteryzuje się brzmieniem wyprzedzającym niejako swoje czasy. Niezwykła dbałość kompozytora o kolorystykę poprzez umiejętne wykorzystywanie rejestrów instrumentów, kontrastów dynamicznych, precyzyjnej artykulacji (np. użycie flażoletów, tłumika w instrumentach smyczkowych) daje "impresjonistyczny" efekt. Zarębski rozpoczął prace nad Kwintetem na początku 1885 roku, a prawykonanie miało miejsce już w kwietniu, w Brukseli, z udziałem kompozytora i jego przyjaciół. Utwór ten jest ostatnim ukończonym dziełem kompozytora.
Nicią łączącą utwory w drugiej części koncertu jest atmosfera karnawału. Niczym fajerwerk zabłyśnie wirtuozowskie dzieło Camille'a Saint-Saënsa (1835-1921) - Introdukcja i Rondo capriccioso op. 28. Jest to jeden z najpopularniejszych utworów tego francuskiego kompozytora, bogaty w taneczne epizody. Utwór dedykowany jest hiszpańskiemu kompozytorowi Pablo de Sarasate (1844-1908), który jest autorem Melodii cygańskich op. 20, będących następnym punktem w programie koncertu. Kompozycja pełna jest śpiewnych melodii i ognistych rytmów czardasza. Popularne w XIX wieku orkiestry cygańskie inspirujące profesjonalnych kompozytorów pochodziły z Węgier, stąd też w Melodiach cygańskich nawiązania do węgierskiej muzyki ludowej. Aby spadające iskry tego fajerwerku spokojnie zgasły - zabrzmią lekko lśniąc tylko Romance op. 11 angielskiego kompozytora Geralda Finzi (1901-1956) oraz Ballada na smyczki Arthura Benjamina (1893-1960), kompozytora pochodzenia australijskiego, autora oper i muzyki filmowej, nauczyciela Benjamina Brittena.
Na koniec koncertu znów zawirują serpentyny, smyczki i pulpity w V i VI Tańcu węgierskim Johannesa Brahmsa, oryginalnie skomponowane na fortepian na cztery ręce, podczas niedzielnego koncertu w wersji na orkiestrę smyczkową.
Bilety:
cena: 25 i 20 zł
sprzedaż biletów:
· Centrum Informacji Miejskiej (CIM): od 12 stycznia w godzinach otwarcia
· kasa w Auli UAM: od 14 stycznia, w godzinach 13:00 - 17:00 i na godzinę przed koncertem
Organizatorzy:
Polskie Radio
Fundacja Muzyczna Amadeus
UAM
Zobacz www.amadeus.pl