Kino Klasyki Filmowej
"Noc" (Włochy 1961) reż. Micheloangelo Antonioni, 120'
9.01.08 19.30 Sala Wielka
prelekcja: Iwona Łopacińska
Noc Antonioniego wraz z Przygodą i Zaćmieniem tworzy słynną trylogię reżysera. Zrealizowana w 1961 roku przypada na dekadę sławy mistrza. Środkowe dzieło łączy z pozostałymi postać grana prze Monicę Vitti (tym razem w roli drugoplanowej) oraz temat relacji między kobietą i mężczyzną. Lydia (Jeanne Moreau) i Giovanni (Marcello Mastroianni) są młodym małżeństwem. Towarzyszymy im przez jeden dzień: film zaczyna się od wizyty u umierającego przyjaciela, kończy zabawą na bankiecie. Jak zwykle u Antonioniego bohaterowie pochodzą ze środowiska włoskiej burżuazji (Giovanni jest uznanym pisarzem), co staje się pretekstem do ciekawych obserwacji socjologicznych. Najważniejsze jednak są reakcje bohaterów na kryzys ich związku i bezradność wobec przytłaczającej świadomości jego niedługiego końca. Film został uhonorowany Złotym Niedźwiedziem na festiwalu w Berlinie.
"Noc amerykańska" (Francja 1973) reż. Francois Truffaut, 116'
16.01.08 19.30 Sala Kameralna
prelekcja: Jakub Popielecki
Akcja tego nagrodzonego Oscarem filmu rozgrywa się na planie średniej klasy melodramatu pt. Przedstawiam Pamelę. Aktorzy zmagają się ze swoimi problemami osobistymi - depresją, alkoholem; a z nimi i z trudnościami, jakie niesie realizacja filmu zmaga się reżyser (w tej roli sam Truffaut).
Film, który pokazuje wiele sekretów i trików realizacyjnych, to hołd złożony kinu - bardziej harmonijnemu niż prawdziwe życie.
"Moja noc u Maud" (Francja 1969) reż. Eric Rohmer
23.01.08 19.30 Sala Wielka
prelekcja: Irena Bogusław
Eric Rohmer, jeden z najwybitniejszych reżyserów kina europejskiego, krytyk filmowy i eseista, sam pisał scenariusze do swoich filmów. W jego kinie kluczową rolę odgrywa słowo; a dialog często dominuje nad akcją.
Moja noc u Maud to czwarta część cyklu Opowieści moralne. Główny bohater filmu, młody inżynier Jean-Louis (w tej roli Jean-Louis Trintignant) spotyka przypadkiem w kościele dziewczynę, która wydaje mu się ucieleśnieniem najwyższych ideałów i cnót. Zanim jednak nawiąże z nią znajomość spędzi noc w towarzystwie pięknej i niezależnej Maud, znajomej jego przyjaciela Vidala. Te trzy osoby reprezentujące odmienne światopoglądy (Jean Louis jest idealistą i katolikiem, Vidal marksistą-filozofem, a Maud ateistką) będą prowadzić żarliwą dyskusję na temat wiary, historii i etyki; tematów, które Rohmer chętnie podejmuje w swoich filmach.
Film zdobył nagrody National Society of Film Critics i New York Film Critics Circle za scenariusz oraz nominację do Oscara.
"Koniec nocy" (Polska 1956) reż. Paweł Komorowski,
30.01.08 19.30 Sala Wielka
prelekcja: Łukasz Augustyniak
Na planie filmu, który jest pracą dyplomową studentów Łódzkiej Szkoły Filmowej, swoje pierwsze kroki stawiali Zbigniew Cybulski i Roman Polański; a współtwórcą scenariusza był Marek Hłasko. Krytyka doceniła także role Ryszarda Filipskiego i Katarzyny Karskiej.
Koniec nocy to interesujący, utrzymany w stylistyce włoskiego neorealizmu, obraz pokolenia dwudziestolatków z drugiej połowy lat 50. Powstały w czasie odwilży film całkowicie odbiegał od wcześniejszych socrealistycznych lub wojennych produkcji; jego bohaterowie są opuszczeni, zagubieni, przerażeni perspektywą nudy i wewnętrznej pustki.
karnet na miesiąc: 20 zł
bilet: 10 zł
Zobacz www.zamek.poznan.pl