Osjan
Zespół tworzy od 30 lat i dzięki niemu nieustannie poszerza się grupa ludzi, którzy chcą zagłębiać się w świat dźwięków wymagający od odbiorcy wrażliwości i skupienia. Koncerty i płyty legendarnej grupy cieszą się niezmiennym powodzeniem. Wszędzie sale przepełnione są zarówno młodzieżą, jak i ludźmi starszymi. Jak przed laty ludzie poszukują muzyki spontanicznej i znajdują ją w niezwykłej muzyce zespołu Osjan. Muzyce określanej przez wtajemniczonych mianem "Muzyki Fruwającej Ryby".
Grupa Osjan powstała na początku lat 70. Założycielami byli współpracujący z zespołem Anawa Jacek Ostaszewski i Marek Jackowski. Dołączył do nich Tomasz Hołuj. Początkowo grupa była pod wpływem klasycznej muzyki hinduskiej. W utworach pobrzmiewały również tony muzyki awangardowej, klasycznej i ludowej. W 1975 roku z zespołu odszedł Marek Jackowski, by wspólnie z Milo Kurtisem założyć rockową formację Maanam. Następnie Ostaszewski i Hołuj zaprosili Milo Kurtisa do pracy w Osjanie. Na przestrzeni blisko 30 lat zespół często zmieniał skład i obsadę instrumentalną, gościnnie występowali również z Osjanem wybitni polscy jazzmani m.in. Tomasz Stańko i Paweł Jarzębski, a także legendarny trębacz Don Cherry, szaman z plemienia Cheronee i inni. Obecnie Osjan powrócił do najsilniejszego składu, który tworzą: Jacek Ostaszewki, Milo Kurtis, Wojciech Waglewski i Radosław Nowakowski.
W grze zespołu Osjan obecna jest niemalże cała światowa kultura muzyczna - brzmienia i frazy inspirowane muzyką indyjską przeplatają się z folklorem afrykańskim, arabskim i dalekowschodnim, a duszne, transowe fragmenty, przywodzące na myśl misteria południowoamerykańskich Indian, zderzają się z muzyką klasyczną i jazzem. W muzyce Osjana centralne miejsce zajmuje rytm, ten najbardziej pierwotny i obecny we wszystkich kulturach element muzyki, ale równie ważnym elementem jest cisza pomiędzy dźwiękami.
W czasach, gdy OSJAN rozpoczynał swoją "muzyczną podróż" nie mówiło się jeszcze ani o muzyce etnicznej, ani o muzyce świata. I choć można by uznać OSJAN za prekursora takiego grania, to jednak jego poszukiwania sięgnęły znacznie głębiej i dalej. Tak naprawdę muzyka OSJAN nie eksploruje ani nie wykorzystuje żadnej z istniejących etniczności czy stylistyki. Wręcz stoi poza wszelką etnicznością, stylistyką czy przynależnością gatunkową. To dlatego, że celem poszukiwań były zawsze najbardziej podstawowe i uniwersalne elementy muzyki. Dopiero mając do dyspozycji takie najprostsze cegiełki OSJAN przystępuje do wznoszenia budowli zwanej koncertem na oczach i uszach widzów. I właśnie to, że koncert jest improwizowany jako całość, jako duża forma, choć można w nim znaleźć pewne stałe elementy niczym wysepki na morzu, sprawia, że mamy do czynienia jednocześnie z ogromną żywiołowością i nie mniejszą koncentracją, z wielką prostotą (wynikającą choćby z prostoty używanych akustycznych instrumentów) i niezwykłym wyrafinowaniem (płynącym nie tylko z wirtuozowskich umiejętności muzyków).
Zobacz www.starybrowar.pl