![](/mim/events/pictures/80-lecie-trasy-tramwajowej-na-ogrody,img,0,0,no,28540.jpg)
80-lecie trasy tramwajowej na Ogrody
W najbliższą sobotę 30 września br. na Ogrody zawitają zabytkowe bimby na liniach 2, 7 i 18.
Na każdej z tych linii w godz. 9.00 - 15.00 kursował będzie jeden zabytkowy tramwaj, i tak: na linii nr 2 spotkać będzie można zabytkowy wagon 102N (z1969 r.), na linii nr 7 wagon warszawski typu 13N (z 1965 r.) a na linii nr 18 zabytkowy pociąg N+ND (1949 r.) Każda z bimb wykona 4 kursy, a rozkład jazdy został tak skonstruowany, że bimby będą za każdym razem spotykały się na Ogrodach. Będzie więc istniała możliwość przesiadki między poszczególnymi zabytkami.
Podczas przejazdów konduktorzy z Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych prowadzić będą kwestę pod hasłem "Ratujmy Stare BIMBY", z której dochód zostanie przekazany na remont kolejnych zabytkowych wagonów tramwajowych.
Dokładnie 19 września 1926 r. otwarto przedłużenie trasy tramwajowej w ulicy Dąbrowskiego z ulicy Polnej do końcówki w miejscu dzisiejszej pętli tramwajowej na Ogrodach. Pierwotnie trasa na odcinku Polna - Ogród Botaniczny biegła jednym torem z mijanką na wysokości ul. Przybyszewskiego i przetoką na samej końcówce Ogród Botaniczny. Pierwszą linią, którą skierowano do Ogrodu Botanicznego była linia nr 8 funkcjonująca na trasie Ogród Botaniczny - Fabryczna.
W 1950 roku przystąpiono do przebudowy jednotorowej trasy w ul. Dąbrowskiego na trasę dwutorową. Jednocześnie prowadzono także prace przy budowie pętli tramwajowej, którą otwarto w dniu 1 kwietnia 1951 roku.
W latach 1951 - 2006 pętla na Ogrodach w zasadzie przeszła tylko kosmetyczne zmiany układu torowego. W dniu dzisiejszym na Ogrodach kończą bieg 4 linie tramwajowe, tj: 2, 7, 17 i 18. Największa ilość linii dojeżdżała na Ogrody w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, były to: 2, 7, 8, 19 i 20 oraz nocna linia N8. W całej historii tej końcówki na Ogrodach można było także spotkać "jedynkę" i "dziesiątkę".
Zobacz www.mpk.poznan.pl/kmps