MPZP
Infrastruktura
Spotkania prezydenta
Inne konsultacje
Tematy powiązane
Metoda - materiały do pobrania
Projekt realizowany był według następującego planu oraz wzajemnie się uzupełniających metod:
ETAP 1: konsultacje wewnętrzne i wypracowanie materiałów i tez do konsultacji:
1. Zidentyfikowanie głównych interesariuszy procesu konsultacji
- stworzenie ewidencji uwag i oczekiwań ze strony Miasta,
- stworzenie ewidencji uwag i oczekiwań w stosunku do budżetu ze strony różnych grup interesariuszy wraz z argumentacją,
2. Powołanie 40 "Komórek/grup planistów - ekspertów" odpowiadających jednostkom współtworzącym budżet.
3. Dostarczenie przez "Komórki planistyczne" wytycznych dotyczących sposobów optymalizacji budżetu w ich jednostkach o wskazany %, przy zachowaniu realizacji celów działania i zadań jednostek.
4. "Konferencja konsensusu"
To metoda debaty przedstawicieli różnych grup interesów, którzy spotykają się, prezentują swoje racje i wypracowują kompromisowe rozwiązania. Udział w konferencji konsensusu wzięli szefowie komórek planistycznych oraz ich zastępcy (łącznie ok. 45 - 80 osób). W ciągu kilkugodzinnej konferencji przedstawiciele komórek planistycznych:
- wynegocjowali wspólnie akceptowany kształt optymalizacji,
- stworzyli listy redukcji pozycji budżetu wraz opisem uzasadnień tego typu rekomendacji oraz skutków redukcji.
- stworzyli listę pozycji, które nie powinny podlegać redukcji wraz z uzasadnieniem.
W efekcie tak zaplanowanych prac powstał materiał zawierający propozycje redukcji budżetu wraz z ich konsekwencjami. Został on wydrukowany w 140 egzemplarzach jako materiał do konsultacji społecznych.
Załączniki:
-
Materiał informacyjny o budżecie:
budzet_material_informacyjny.pdf
[1209403kb]
ETAP 2: konsultacje budżetu miasta Poznań w formie debaty deliberatywnej. Przebieg tej części projektu był następujący:
1. Przeprowadzono reprezentatywny sondaż wśród mieszkańców Poznania nakierowany na poznanie wstępnych opinii co do oczekiwanych kierunków optymalizacji budżetu.
Sondaż przeprowadzono metodą wywiadów telefonicznych wspieranych komputerowo CATI na próbie 800 mieszkańców, dobór losowo - warstwowy odzwierciedlał strukturę mieszkańców Poznania.
2. W ramach sondażu przeprowadzono proces rekrutacji 120 mieszkańców miasta Poznania do udziału w konsultacjach społecznych metodą "debaty deliberatywnej".
3. Osobom zrekrutowanym do udziału w "debacie deliberatywnej" dostarczono zaproszenia do udziału oraz materiał informacyjny dotyczący możliwych kierunków optymalizacji budżetu miasta Poznania. Osoby uczestniczące w debacie miały ok. 7 dni na zapoznanie się z materiałem i wyrobienie sobie opinii oraz przedyskutowanie tematu w swoim środowisku.
4. Kluczowym elementem całego procesu jest "debata deliberatywna", czyli 5-godzinne spotkanie 120-osobowej grupy obywateli. W trakcie całego spotkania:
- zaprezentowano uwarunkowania tworzenia budżetu miasta i możliwe kierunki optymalizacji wraz z konsekwencjami
- dyskutowano w grupach obywatelskich (8 grup po 12 - 14 osób) na temat rekomendacji kierunków optymalizacji
- przeprowadzono dyskusję w ramach sesji plenarnej z udziałem wszystkich uczestników oraz zaproszonych ekspertów
- wypełniono ankietę, stanowiącą końcowe głosowanie obywatelskie nad opcjami cięć budżetowych
5. Opracowano wyniki "debaty deliberatywnej"
Załączniki:
-
Raport z badań telefonicznych:
badania_telefoniczne_raport.ppt
[785920kb]
-
Wyniki debaty:
debata_wyniki.ppt
[1772544kb]