Wiem. Wybieram dobrze.

Powrót do strony Straży Miejskiej

Autorski program Straży Miejskiej Miasta Poznania realizowany w ramach Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Poznaniu.

1. Szczegółowy zakres rzeczowy zadania, w tym diagnoza problemu i przyczyny

W coraz bardziej rozwijającym się społeczeństwie nieproporcjonalnie wzrasta intensywność zagrożeń w porównaniu do dojrzałości i samoświadomości młodzieży, co może prowadzić do zachowań niebezpiecznych i częstszego sięgania po środki psychoaktywne. Zachowania problemowe w klasach VII, a także pojawiające się nowe zagrożenia dla prawidłowego rozwoju, wywołują coraz większy niepokój dorosłych. Problem samotności, chęci dopasowania się w społeczeństwie i szukania miejsca w grupie (budowania pozycji w grupie) oraz normatywne przyzwolenie na zażywanie używek wydają się być odpowiedzialne za eksperymentowanie ze środkami psychoaktywnymi. Chcemy, by działania profilaktyczne rzeczywiście wpływały na zachowania nastolatków, dlatego też stawiamy na wielowymiarowe podejście do zagadnienia. Rozwój dziecka uzależniony jest od wielu czynników, wśród których można wyliczyć najważniejsze: uwarunkowania genetyczne, wpływ środowiska, doświadczenie, wychowanie i cechy osobowości. U młodych ludzi można dostrzec ogromny wpływ na ich zachowanie poprzez presję grupy, ogromną potrzebę akceptacji i poczucia przynależenia do grupy. Nastolatek często decydując się na określone zachowania kieruje się subiektywnymi przekonaniami na temat tego, co myślą i w jaki sposób zachowują się członkowie grupy. Burzliwy okres dojrzewania sprawia, że jest szczególnie narażony na negatywne wpływy z zewnątrz. Stąd też obserwowany jest niebezpieczny trend działań naśladowniczych w zakresie sięgania po używki w coraz młodszym wieku. Prowadzone zajęcia nie mają na celu jedynie wyłożenia suchych faktów, ale mają za zadanie zwiększenie samouświadomienia ucznia poprzez prowadzone wykłady, warsztaty, ćwiczenia i prezentacje. Niezwykle ważne jest wyćwiczenie umiejętności właściwego komunikowania się i wyrażania siebie dla prawidłowego i bezkonfliktowego funkcjonowania w grupie. Umiejętności te oraz nabyta wiedza mają pozwolić na wykształcenie zachowań stanowiących barierę dla prób sięgania po środki psychoaktywne lub inne używki.

Program profilaktyczny "Wiem. Wybieram dobrze" ma na celu wskazanie czynników ryzyka i czynników chroniących, umiejętności życiowych związanych z prawidłowym funkcjonowaniem w grupie społecznej, przekonań o szkodliwości używek oraz wiedzy o środkach psychoaktywnych. Nabyta wiedza ma wskazać właściwą drogę i stać się niejako barierą dla prób sięgania po środki psychoaktywne lub inne używki. Jesteśmy przekonani, że przekazanie całego wachlarza wiedzy o zagrożeniach przyniesie najlepszy efekt jeśli będzie połączone z zaangażowaniem młodzieży do pracy nad rozwijaniem swojej osobowości, w tym samodzielnego podejmowania decyzji, krytycznego myślenia, poczucia własnej wartości i umiejętności bycia asertywnym.

Niewypracowanie przez młodą osobę wyżej wymienionych cech może skutkować nie tylko większą skłonnością do sięgnięcia po używki, ale również pogorszeniem jakości kontaktów międzyludzkich, oddaleniem się od rodziny, małej odporności na presję ze strony innych, brakiem umiejętności radzenia sobie z negatywnymi wpływami społecznymi. Celem jest więc poprowadzenie takiej profilaktyki, która dotyka sedna problemu i wyposaży dzieci w odpowiednie zasoby niezbędne do poradzenia sobie w społeczeństwie, poprzez przekazanie wiedzy na temat substancji psychoaktywnych i konsekwencjach zdrowotnych oraz takiej profilaktyki, która bazuje na wszechstronnym wpływie społecznym, skłania młodzież do zatrzymania się choć na chwilę i zajrzenia w głąb siebie, poznania swoich odczuć, przyjrzenia się relacji z bliskimi i rówieśnikami, określenia celi i planowania ich realizacji.

Program przewiduje również spotkanie z rodzicami, na którym poruszane będą ważne kwestie bliskości między członkami rodziny, budowania autorytetu rodzica i wyznaczania mądrych granic. Rodzice posiądą wiedzę o zagrożeniach, płynących ze strony zażywania narkotyków, tytoniu i alkoholu przez młodzież. Dorosły przypomni sobie jak to jest być dojrzewającym nastolatkiem, pomoże mu to wytyczyć odpowiednią ścieżkę, którą może kroczyć podczas wychowywania swojego dziecka, a w konsekwencji zwiększyć własne kompetencje wychowawcze.

2. Realizacja:

CEL GŁÓWNY/ STRATEGICZNY: Opóźnienie inicjacji zażywania substancji psychoaktywnych przez młodzież w klasach VII oraz ograniczenie rozwoju intensywności zażywania ich.

3. Cele szczegółowe:

  • Nabycie wiedzy przez uczniów o przyczynach i następstwach zażywania używek.
  • Nabycie przez uczniów wiedzy i umiejętności chroniących przed używaniem substancji psychoaktywnych.
  • Zmiana postawy i opinii odnośnie zażywania substancji psychoaktywnych.
  • Zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców uczniów biorących udział w zajęciach.
  • Pogłębienie wiedzy i wymiana informacji o uzależnianiach wśród młodzieży (konferencja).
  • Usystematyzowanie zdobytej wiedzy podczas spotkań. Przekazanie jej w twórczy sposób (konkurs).

4. Miejsce wykonywania zadania

Realizacja w placówkach oświatowych mieszczących Szkoły Podstawowe - realizacja w klasach VII.

5. Partnerzy biorący udział w realizacji zadania

Specjaliści (trenerzy) pracując zgodnie z kompetencjami mają za zadanie wspierać prowadzących w zajęciach, które wspomogą rozwój wewnętrzny ucznia, wzmocnią jego samoświadomość, wręczą narzędzia i techniki, które pomogą w rozwiązywaniu problemów. Rozwiną krytyczne myślenie nastolatka i skłonią do refleksji.

6. Kadra pracownicza/osoby realizujące zadanie wraz z informacją o wykształceniu i doświadczeniu

Zespół profilaktyki SMMP posiadający wieloletnie doświadczenie i niezbędne kwalifikacje do przeprowadzenia zajęć profilaktycznych dla dzieci i młodzieży, którzy dodatkowo odbędą szkolenia wzmacniające umiejętności pedagogiczne oraz z zakresu dwóch programów rekomendowanych przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, które będą podstawą scenariuszy spotkań z uczniami. Dodatkowo strażnicy wspierani będą przez certyfikowanych trenerów posiadających odpowiednie kwalifikacje uprawniające do pracy z młodzieżą.