Mieszkańcy i płacący podatki w Poznaniu zapłacą mniej za parkowanie i komunikację

Radni przyjęli proponowane zmiany stawek za przejazdy komunikacją publiczną i opłat w strefach płatnego parkowania. Wejdą one w życie za 10 miesięcy - 1 września 2025 roku. Zameldowane osoby płacące podatki w Poznaniu (w przypadku taryf ZTM także mieszkańcy współpracujących gmin) będą mogli korzystać z preferencyjnych cen. 

Zdjęcie parkomatu stojącego na chodniku pośród drzew z kolorowymi liśćmi. Po drugiej stronie chodnika rząd samochodów. W tle widac most św. Rocha - grafika artykułu
Od września przyszłego roku mMieszkańcy i płacący podatki w Poznaniu zapłacą mniej za parkowanie i komunikację

Zmiany mają zachęcić do płacenia podatków i jednoczesnego meldunku w stolicy Wielkopolski. Zakłada się, że osób, które tego nie robią, może być w Poznaniu między 50 a 100 tysięcy. 

Mieszkający w Poznaniu i płacący tu podatki zapłacą mniej niż pozostali za pozostawienie samochodu w strefach płatnego parkowania. Takie udogodnienie ma nagrodzić tych, którzy już składają coroczne deklaracje w stolicy Wielkopolski, ale także zachęcić do wpisania aktualnego miejsca zamieszkania w deklaracji PIT.

Wpływy z PIT to znaczna część miejskiego budżetu. Zgodnie z nowym sposobem naliczania wpływów z PIT i CIT, dochody jednostek samorządu terytorialnego nie będą zależały od zmian w systemie podatkowym, ale od tego, ile zarabiają mają mieszkańcy.

Według szacunkowych wyliczeń, jeżeli podatnik zarabia w przedziale 7000-8500 zł brutto miesięcznie, czyli w okolicach średniego wynagrodzenia lub nieco poniżej, to wnosi dodatkowo do budżetu Miasta rocznie kwotę 5000-6000 zł. Każde 1000 osób to wpływ około 5,5 mln zł rocznie. 

Tańsze parkowanie dla poznańskich podatników

W przypadku stref płatnego parkowania wprowadzona ma być dwutaryfowość. Niższa stawka przeznaczona będzie dla poznaniaków płacących podatki na rzecz Miasta, a wyższa dla pozostałych kierowców. Aby skorzystać z tej możliwości, mieszkaniec Poznania będzie musiał figurować w miejskiej bazie podatników - tzw. ID Poznań i posiadać kartę lub aplikację OK Poznań. Dzięki temu zarówno płatności w parkomatach, jak i poprzez aplikacje mobilne, będą odbywały się ze zniżką. Niższa stawka będzie przysługiwała na jeden numer rejestracyjny pojazdu wpisany do systemu.

Zróżnicowanie cen za parkowanie miałoby obowiązywać od 1 września 2025 roku. Również od tego dnia planowane jest wprowadzenie nowych stawek. Korekty mają dotyczyć zarówno pojedynczych płatności za postój przy ulicy, jak również opłat za abonamenty jednodniowe i kopert komercyjnych, a także identyfikatorów mieszkańca.

Zgodnie z propozycją dwutaryfowości poznaniacy płacący tu podatki zapłacą: w ŚSPP Centrum 7,5, 9 i 9,90 złotych za poszczególne godziny, w ŚSPP Jeżyce odpowiednio 5,5, 6,5 i 7,5 złotych, a w pozostałej SPP 4, 4,7 i 5,50 złotych, a więc od złotówki do ponad trzech złotych mniej za godzinę postoju niż pozostali kierowcy.

Ci, którzy nie będą płacić podatków w Poznaniu ani posiadać karty OK Poznań, za pierwszą godzinę parkowania w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania Centrum (ŚSPP Centrum ) zapłacą 9,5 złotych, za drugą 11, a za trzecią 13. W Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania Jeżyce (ŚSPP Jeżyce) opłaty miałyby wynieść odpowiednio 7,5, 9 i 10 złotych, a w pozostałej strefie (SPP) 5, 6 i 7 złotych.

Szczegóły propozycji można znaleźć na stronie ZDM

Sieciówki i bilety specjalne bez zmian dla mieszkańców

Od 1 września 2025 roku mają się również zmienić stawki za przejazdy autobusami i tramwajami. Jednak mieszkańcy Poznania (a także 19 gmin współpracujących z Zarządem Transportu Miejskiego), którzy rozliczają podatki w swoim mieście, będą płacić za sieciówki tyle samoco dziś - a w niektórych przypadkach nawet jeszcze mniej. Nie zmieni się też cena biletów specjalnych - dla seniorów i uczących się dzieci.

Proponowana zmiana ma nie tylko pozwolić na dalszy rozwój komunikacji miejskiej, ale także być mocnym sygnałem, że warto rozliczać podatki w stolicy Wielkopolski oraz gminach ościennych obsługiwanych przez ZTM. Stale rosnące koszty funkcjonowania komunikacji są podstawą propozycji nowej taryfy biletowej przygotowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego. 

Dziś cena Biletu Metropolitalnego na strefę A na 30 dni wynosi 119 zł i jest niższa aż o 30 złotych od podobnego biletu bez ulgi metropolitalnej (149 zł). Dla pasażera z Biletem Metropolitalnym dzienny wydatek na nieograniczoną liczbę podróży na liniach ZTM wynosi 3,96 zł. Jeszcze korzystniejszy jest bilet roczny, którego koszt w przeliczeniu na jeden dzień wynosi zaledwie 2,59 zł. 

W nowej taryfie premia dla osób lojalnie płacących PIT lokalnie ma być jeszcze większa. Ceny biletów okresowych dla pasażerów rozliczających podatki na rzecz Poznania oraz gmin pozostających w systemie ZTM mają bowiem pozostać bez zmian, natomiast cenę biletów okresowych dla osób niekorzystających z ulgi metropolitalnej planuje się podnieść o ok. 33%.

Pozostawienie cen Biletów Metropolitalnych bez zmian wynika z dbałości Miasta o  zapewnienie jak najlepszych warunków życia dla jego mieszkanek i mieszkańców. Chodzi przede wszystkim o osoby, które rozliczając swoje podatki w miejscu zamieszkania, przyczyniają się do powiększania zasobów finansowych, jakimi Miasto dysponuje. Duża ich część jest przeznaczona na finansowanie komunikacji zbiorowej.

Każdy, kto dziś nie płaci PIT na rzecz Poznania i 19 gmin, może skorzystać z Biletu Metropolitalnego. Jeżeli ktoś jeszcze tego nie robi, wystarczy do kwietnia 2025 r. dołączyć do grona płacących podatek lokalnie. 

Szczegóły zmian można przeczytać w komunikacie na stronie ZTM.

RB