Na grafice plakat wydarzenia.

Tkanka malarstwa - wystawa prac Krzysztofa Gliszczyńskiego

15.06 – 31.07.2024

Twórczość Krzysztofa Gliszczyńskiego jest kompletnie zanurzona w malarstwie. Artysta ten z przekonaniem, dociekliwością i namiętnością zapuszcza się w coraz głębsze jego rejony, eksplorując materialność farby nakładanej na płaszczyznę i nieustannie pytając o jej rolę i potencjał jako nieludzkiego aktora, biorącego aktywny udział w procesie tworzenia.

Na wczesnym etapie Gliszczyński mieszał z farbą mielony pył marmurowy, który daje wrażenie niesamowitej aksamitności faktury, uwodząc dotyk. Świetnym przykładem jest tutaj "Obiekt szary z urną nr 20 i 21" z roku 2000, w którym "nadmiarowe", wydrapane z płaszczyzny elementy materii artysta umieścił w centrum niczym relikwie. Również o rok późniejszy obraz "Nigredo" emanuje matową, jakby welurową powierzchnią, a spod warstwy czerni mocno uwidacznia się intensywnie niebieski rysunek wykonany w materii farby. Najwcześniejszy prezentowany na wystawie w galerii SZOKART obraz "Palimpsest" z 1994 roku to olej, pył marmurowy i enkaustyka na płótnie, a owo nietypowe połączenie technik przyczynia się do powstawania efektu aksamitności i wielowarstwowości, na którą wskazuje sam tytuł - palimpsest to wszak rękopis spisany na używanym już wcześniej materiale piśmiennym, z którego usunięto poprzedni tekst.

Pozostałe obrazy, m.in. te z cyklów "Pneuma", "Perpetuum pictura" czy "Toledo" operują z kolei techniką enkaustyki - również bardzo haptyczną, ponieważ w jej ramach spoiwem jest wosk, który także kusi oko na koniuszku palca. Twórca zdaje się więc sugerować, że widzenie jest dotykaniem za pomocą wzroku. Nasz dotyk przywołują m.in. dwa tonda zatytułowane "Znikający punkt" (2008) czy "Nieoczywiste" (2009), których płaszczyzny mienią się intensywną kolorystyką i zdają się dynamicznie optycznie wirować. 

opr.sw