Dofinansowanie na zakup kolejnych autobusów elektrycznych i wodorowych
W poniedziałek, 30 grudnia, w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim podpisano, w obecności Pauliny Hennig-Kloski, ministry klimatu i środowiska, umowy na dofinansowanie zakupu autobusów zeroemisyjnych oraz inwestycje w infrastrukturę do ich obsługi dla Poznania, Kalisza, Leszna, Ostrowa Wielkopolskiego, Wrześni, Czerwonaka, Swarzędza i Rokietnicy.
- Wprowadzane do floty ekologiczne autobusy będą na pewno wygodne i nowoczesne, ale co najważniejsze na ulicach miast wygenerują mniej hałasu i zanieczyszczeń. Dzięki tej wymianie w miastach w całej Polsce stawiamy na poprawę jakości powietrza, którym oddychamy. I to jest w gruncie rzeczy najważniejsze w procesie transformacji, wymiany taboru zbiorowego, autobusowego: poprawianie komfortu, przejazdu i jakości życia w mieście - wskazała szefowa resortu klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.
- Wielkopolska ekologią stoi. W imieniu własnym oraz Funduszu pragnę podziękować za to zaangażowanie - dodał Robert Gajda, zastępca prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
MPK Poznań wnioskowało - w ramach trzeciego naboru do programu Zielony Transport Publiczny, realizowanego przez NFOŚiGW - o przyznanie dofinansowania, które pozwoliłoby na zakup zeroemisyjnych pojazdów oraz infrastruktury ich ładowania. Umowę, przyznającą poznańskiemu przewoźnikowi dofinansowanie podpisali: Robert Gajda - zastępca prezesa NFOŚiGW oraz Krzysztof Dostatni, prezes zarządu i Jerzy Zalwowski, wiceprezes zarządu MPK Poznań.
- Korzystając z dotychczasowego doświadczenia w pozyskiwaniu funduszy, zarówno unijnych, jak i krajowych, przygotowaliśmy wniosek o dofinansowanie, który zakłada zakup pojazdów z wodorowym ogniwem paliwowym oraz bateryjnych, a także budowę infrastruktury ładowania. Cieszymy się, że ten wniosek został pozytywnie oceniony, czego efektem jest dzisiejsza uroczystość - mówi Jerzy Zalwowski, wiceprezes zarządu MPK Poznań ds. ekonomiczno-finansowych.
Dzięki pozyskanemu dofinansowaniu MPK Poznań planuje zakupić 9 autobusów standardowej długości ok. 12 metrów, wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną wytworzoną z wodoru w ogniwach paliwowych oraz 17 przegubowych autobusów elektrycznych o wydłużonym zasięgu (tzw. pełnobateryjnych, czyli bez pantografu). Będą to pojazdy bezemisyjne, a więc przyjazne środowisku oraz - co również bardzo ważne - dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.
Elementami składowymi projektu jest również szkolenie kierowców i mechaników z zakresu obsługi tych pojazdów a także budowa infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych autobusów. Przedsiębiorstwo planuje bowiem budowę instalacji fotowoltaicznej oraz kolejnych stacji ładowania autobusów elektrycznych (bateryjnych).
- Trzeba pamiętać, że wraz z dostawami nowych pojazdów wycofane z ruchu zostaną autobusy najstarsze i najbardziej wyeksploatowane, a jednocześnie spełniające najniższe normy emisji spalin. Głównym celem projektu jest bowiem ograniczenie zanieczyszczenia powietrza dzięki obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań - wyjaśnia Krzysztof Dostatni, prezes zarządu spółki. Dodaje, że z ruchu wycofanych zostanie dokładnie tyle autobusów spalinowych, ile zostanie zakupionych nowych, zeroemisyjnych.
Obecnie MPK Poznań posiada ok. 330 autobusów miejskich: 58 z nich to pojazdy elektryczne, bateryjne, natomiast 25 to autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym. Zakup wszystkich poznańskich zeroemisyjnych pojazdów był możliwy dzięki uzyskaniu dofinansowań zewnętrznych: pierwszy "elektryk" zadebiutował na poznańskich liniach komunikacyjnych pod koniec 2019 roku, a pierwszy "wodorowiec" - jesienią 2023 roku. Dziś tego typu pojazdy na co dzień są wykorzystywane do przewozu pasażerów i już na stałe wpisały się w krajobraz stolicy Wielkopolski.
Dostawa nowych zeroemisyjnych autobusów oraz budowa instalacji do ich ładowania ma się zakończyć w połowie 2026 roku.
Na realizację zadania przyznano środki w wysokości 99 475 000 zł (100 proc. wartości projektu w zakresie zakupu nowych autobusów oraz 50 proc. w zakresie budowy infrastruktury).
MPK