Płynna rewolucja na lotnisku Ławica
Ruch pasażerski po pandemii sukcesywnie rośnie. W Poznaniu padają kolejne rekordy obsługiwanych pasażerów - w październiku przekroczono liczbę 3 milionów, a w całym roku 2024 powinna paść kolejna granica - 3,5 miliona.
W związku więc z coraz większą liczbą pasażerów od jakiegoś czasu planowano przebudowę infrastruktury oraz wprowadzenie nowoczesnych urządzeń do prześwietlania bagaży, które podniosą standardy bezpieczeństwa i komfort obsługi pasażerów. Inwestycja ta już się rozpoczęła.
- Pierwsze efekty wieloetapowej przebudowy zaczynają już być widoczne. Jesteśmy w trakcie realizacji wielowymiarowego projektu, który ma na celu poprawić komfort i jakość usług dla naszych pasażerów oraz dostosować infrastrukturę portu do rosnącego ruchu lotniczego i oczekiwań podróżujących z naszego lotniska - mówi Grzegorz Bykowski, prezes Portu Lotniczego Poznań-Ławica. - Już wkrótce zaprosimy naszych pasażerów do zupełnie nowych powierzchni gastronomicznych. Dzięki tej zmianie będą oni mieli możliwość znacznie większego wyboru oraz spędzenia czasu w bardziej komfortowych warunkach przed podróżą. Modernizacja naszego portu jest inwestycją w przyszłość. Otwieramy się na nowe możliwości i robimy wszystko, by każda podróż zaczynała się u nas w najlepszych warunkach. Czekają nas kolejne etapy przebudowy i mamy nadzieję, że nowe przestrzenie zdadzą egzamin.
Częścią lotniska, która przejdzie największą przemianę, będzie Centralna Strefa Kontroli Bezpieczeństwa (CSKB). To miejsce, gdzie po ewentualnym oddaniu większych walizek przechodzi się z bagażem podręcznym. Trzeba wówczas do pojemników wyjąć wszystkie płynne kosmetyki, elektronikę i metalowe rzeczy. Dla pasażerów jest to często stresujące i uciążliwe.
Po wprowadzeniu zmian wszystkich wymienionych wyżej rzeczy nie będzie trzeba wyciągać z bagażu. Nie będzie również konieczności zdejmowania obuwia. Nowe skanery - zarówno bagaży, jak i osób - pojawią się dzięki podpisanemu kontraktowi na dostawę urządzeń kontrolnych Smiths Detection oraz linii transportu bagażu firmy Dimark.
Centralna Strefa Kontroli Bezpieczeństwa będzie powiększona w miejscu, gdzie teraz jest hala odlotów i odwrócona o 90 stopni. W związku z tym już zamknięto wschodnie wejście na lotnisko i likwidowane są sklepy pod antresolą. Głównym wejściem do części odlotów będzie to na wysokości strefy Check-in. Linie do obsługi bagażu podręcznego zostaną wydłużone z 12 do 20 metrów. Jednocześnie 5 pasażerów będzie mogło wykładać bagaż do sprawdzenia. Dotychczas jeden pasażer wykładał rzeczy do nawet trzech pojemników. Po wprowadzeniu zmian wystarczy jeden. Szybkość prześwietlania znajdujących się na nich rzeczy zwiększy się nawet 2,5 razy. Dzisiaj jest to 150 tacek na godzinę.
Pojawią się nowe skanery, które umożliwią ewentualne wykrycie niemetalowych przedmiotów, niebezpiecznych narzędzi, czy broni. Nowe urządzenia ETD (Explosives trace detector) do wykrywania w bagażu materiałów wybuchowych mają "wyczuwać" nawet śladowe ilości materiałów wybuchowych lub chemicznych.
Pierwsze 4 urządzenia mają się pojawić już w lutym i po instalacji oraz testach zacząć pracę z początkiem kwietnia. W maju ma już działać wszystkie sześć taśm.
Zmieni się nie tylko strefa kontroli bezpieczeństwa, ale też przestrzeń zarówno przed, jak i za nią. Rozbudowane będą stanowiska Check-in, w tym także urządzenia do samodzielnego nadania bagażu. Z kolei za strefą kontroli pojawi się tzw. multistore o powierzchni prawie 900 metrów kwadratowych. Podobnie jak to jest na większości lotnisk, każdy pasażer będzie musiał przez niego przejść, a nie wchodzić do każdego sklepu, jak ma to miejsce teraz na Ławicy.
Zmienić ma się również otoczenie lotniska. Planowana jest modernizacja systemu parkingowego, na którym stać mają ładowarki do aut elektrycznych. Ma on być łatwiejszy i bardziej intuicyjny. Układ komunikacyjny ma zostać przebudowany - zaplanowano większy wjazd i wyjazd. Przeniesiona ma też być strefa Kiss&Fly.
Wszystke zaplanowane inwestycje mają kosztować ponad 70 milionów złotych, z czego prawie 30 mln zł to dofinansowanie unijne.
Trwają też prace nad rozbudową samego budynku. Decyzja o tym, czy będzie on nadbudowany czy rozbudowany, ma być podjęta w przyszłym roku.
RB