Co dalej z tPortmonetką?
Radny zwraca się z taką propozycją w związku z zapowiedzią zmiany taryfy biletowej ZTM, zakładającej szczególnie docenienie osób rozliczających się w Poznaniu, dla których przewidziano np. tańsze bilety okresowe. Andrzej Prendke postuluje zastosowanie w przypadku tPortmonetki, tego samego mechanizmu jak przy biletach długookresowych. Argumentuje, iż wiele osób korzysta z tPortmonetki w ramach systemu PEKA, co jest dobrym rozwiązaniem dla pasażerek i pasażerów, którzy nie mają potrzeby przemieszczenia się po mieście codziennie, a jednak to wybierają transport publiczny.
Miasto odpowiada radnemu, że koncepcja rozróżnienia opłat z tPortmonetki dla osób rozliczających podatek dochodowy w aglomeracji była analizowana przez Zarząd Transportu Miejskiego już w 2022 roku. Wdrożenie takiego rozwiązania wymagałoby jednak zaprojektowania i wprowadzenia w szerokim zakresie odpowiednich zmian w systemie PEKA. Zarówno system, jak i urządzenia w pojazdach są obecnie przystosowane do rozliczania przejazdów na podstawie dwóch stawek: normalnej i ulgowej (50%). Zmiana systemu wiązałaby się z czasochłonnymi pracami m.in. nad dostosowaniem urządzeń w pojazdach oraz z wydatkowaniem dodatkowych środków na modernizację aktualnej wersji systemu PEKA. Z tych powodów takie działanie zostało wówczas uznane za nieuzasadnione.
Koncepcja była rozważana ze względu na trwające już prace nad unowocześnioną wersją systemu PEKA, która istotnie rozszerza jego możliwości. Celem jest uruchomienie innowacyjnych rozwiązań umożliwiających płatności za przejazdy komunikacją miejską (rozliczane w taryfie przystankowej) kartami płatniczymi lub jej wirtualnymi odpowiednikami, np. smartfonami i smartwatchami. Wśród mieszkańców aglomeracji poznańskiej płatność w taryfie przystankowej (za liczbę przejechanych przystanków) cieszy się dużą popularnością ze względu na korzystne stawki, a także z uwagi na wygodę i dostępność. Po uruchomieniu unowocześnionej usługi również na kartach płatniczych, taryfa przystankowa będzie dostępna bez konieczności rejestrowania się w systemie czy uzyskiwania karty PEKA - czyli również dla użytkowników spoza aglomeracji.
Głównym założeniem projektu modernizacji systemu PEKA jest uproszczenie i unowocześnienie korzystania z taryfy przystankowej oraz rozszerzenie grupy użytkowników o osoby spoza metropolii. W ocenie Miasta i ZTM Uwzględnienie uprawnień metropolitalnych w taryfie przystankowej wiązałoby się ze znacznym zwiększeniem wydatków inwestycyjnych, przy jednoczesnym zmniejszeniu przychodów z tego kanału sprzedaży. Skomplikowałoby to dodatkowo zarówno taryfę biletową, jak i sposób korzystania oraz opłacania przejazdów w taryfie przystankowej. Kluczowa jest tu kwestia obowiązku weryfikacji uprawnień do ulgi, co jest sprzeczne z założeniem nowego systemu, tj. opłacaniem przejazdów w taryfie przystankowej kartami płatniczymi, bez wymogu rejestracji użytkowników.
Jednocześnie w ramach przedstawionego projektu zmiany taryfy biletowej zakłada się pozostawienie biletów okresowych jako obiektywnie najtańszej opcji zachęcającej do częstego korzystania z komunikacji zbiorowej. Uwzględniona w niej będzie ulga dla podatników metropolii poznańskiej, przy zakładanym wzroście opłat w obecnej taryfie przystankowej w ramach tPortmonetki, za bilety jednorazowe oraz inne bilety okresowe.
oprac. red.