Opłatę recyklingową od samochodów uiszcza ten, kto sprowadza auto, a nie ten, kto je rejestruje.

Ustawa z dnia 20 stycznia 2005r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2005r. Nr 25, poz. 202) określa zasady postępowania z pojazdami wycofanymi z eksploatacji w sposób zapewniający ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Stosuje się ją również w przypadku pojazdów wprowadzonych na terytorium kraju w drodze importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Rozdział 2 ustawy przedmiotowej ustawy zestawia obowiązki jakie spoczywają na podmiotach wprowadzających pojazdy. Dotyczy to zarówno odpowiedniego oznaczania przedmiotów wyposażenia i części pojazdów, jak również wprowadzenia przez wprowadzających pojazd obowiązku zapewnienia sieci ich zbierania, obejmującą terytorium kraju w taki sposób, aby zapewnić właścicielowi możliwość oddania pojazdu wycofanego z eksploatacji do punktu zbierania pojazdów lub stacji demontażu (położonych w odległości nie większej niż 50 km w linii prostej od miejsca zamieszkania albo siedziby właściciela pojazdu- art. 11) lub wnoszenia nowej opłaty.

Od 1 stycznia 2006r. wszyscy sprowadzający z zagranicy samochody (także przedsiębiorcy) muszą uiścić nową 500-złotową opłatę za importowane auta. Opłatę wnosi ten podmiot, który wwiózł samochód do kraju po ww. terminie, nie zaś ten, kto je rejestruje. Dowód wpłaty trzeba dołączyć do wniosku o rejestrację pojazdu.

Przedmiotowe opłaty dotyczą:

  • samochodów osobowych przeznaczonych do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą,
  • ciężarówek o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony,
  • pojazdów trójkołowych, z wyjątkiem motocykli.

Jednorazową opłatę recyklingową za każdy pojazd uiszczają ci, którzy wprowadzają do Polski nie więcej niż 1000 pojazdów (niezależnie czy są to pojazdy nowe czy używane). W przypadku kiedy podmiot sprowadza ponad 1000 aut rocznie, wtedy zobowiązany jest do podpisania umowy z siecią zbierania pojazdów lub sam ją zorganizować. Wystawia wówczas nabywcy pojazdu oświadczenie (np. na fakturze), że ma obowiązek zorganizowania sieci.

W świetle obowiązujących przepisów istnieje obowiązek uiszczania powyższej opłaty, która wiąże się ze sprowadzeniem samochodu, a nie z jego rejestracją (w załączniku znajdują się informacje niezbędne do zarejestrowania sprowadzonego pojazdu).

Opłaty w wysokości 500 zł od każdego pojazdu wnosi się na odrębny rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który został utworzony w Banku Gospodarstwa Krajowego (III Oddział w Warszawie). Numer dla opłat za wprowadzenie pojazdów do Polski: 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014.

Informujemy, że zgodnie z art. 14 przedmiotowej ustawy, wprowadzający pojazd, który jest obowiązany do zapewnienia sieci lub który złożył oświadczenie o podleganiu obowiązkowi jej zapewnienia i nie spełnia tego obowiązku, zobowiązany jest do naliczenia i wpłacenia opłaty za brak sieci. Opłatę oblicza się jako iloczyn stawki opłaty za brak sieci i liczby pojazdów wprowadzonych w danym roku na terytorium kraju przez wprowadzającego pojazd oraz ilorazu liczby dni w roku, w których nie zapewniono sieci, i liczby dni w danym roku (stawka opłaty za brak sieci wynosi 500 zł za pojazd). Dodatkowo na wprowadzającym pojazd ciąży obowiązek złożenia Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska -GIOŚ:

  • zawiadomienia o podjęciu działalności w zakresie produkcji, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdów, w terminie do 30 dni od dnia podjęcia tej działalności (wprowadzenia pierwszego pojazdu na terytorium kraju),

  • rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty za brak sieci w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, którego opłata dotyczy na odrębny rachunek bankowy NFOŚiGW (obowiązek obliczenia opłaty za brak sieci powstaje na koniec roku kalendarzowego).

W przypadku, kiedy nie dokonano wpłaty opłaty za brak sieci lub jej części, GIOŚ wydaje stosowne decyzje (przypominającą do uiszczenia należnej opłaty, następnie podwyższonej w wysokości odpowiadającej 50% kwoty niewpłaconej opłaty za brak sieci).

Załączniki