Zadania i kompetencje

Osiedla nie posiadają odrębnej od gminy osobowości prawnej, działać mogą zatem tylko w ramach osobowości prawnej gminy na podstawie udzielonych przez organy gminy upoważnień.

Organizację i zakres działania Osiedla określa jego statut nadany uchwałą rady miasta.

Do zadań Osiedla wymienionych w statucie należą sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, dotyczące jego obszaru w zakresie:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;

4) działalności w zakresie telekomunikacji;

5) lokalnego transportu zbiorowego;

6) ochrony zdrowia;

7) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

8) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

9) gminnego budownictwa mieszkaniowego;

10) edukacji publicznej;

11) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

12) targowisk i hal targowych;

13) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

14) zieleni gminnej i zadrzewień;

15) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej;

16) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

17) polityki prorodzinnej;

18) wspierania i upowszechniania idei samorządowej i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

19) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Wydziały Urzędu Miasta oraz miejskie jednostki organizacyjne zobowiązane są do podejmowania działań umożliwiających osiedlom wykonywanie ich zadań. Zasady współpracy zostały określone w Zarządzeniu Nr 25/2024/K Prezydenta Miasta Poznania z 29 maja 2024 r. w sprawie zasięgania opinii oraz współdziałania wydziałów Urzędu Miasta Poznania i miejskich jednostek organizacyjnych z jednostkami pomocniczymi miasta - osiedlami.

Obsługą osiedli zajmuje się - Wydział Wspierania Jednostek Pomocniczych Miasta Urządu Miasta Poznania i to za jego pośrednictwem należy kierować korespondencję do organów osiedli, korzystając z adresu e-mail: wjpm@um.poznan.pl lub poprzez pocztę tradycyjną na adres: ul. Libelta 16/20, 61-706 Poznań.