Ruszyły konsultacje ZDM ws. koncepcji przebudowy odcinka ul. Lechickiej

Do 29 listopada można zgłaszać uwagi i propozycje zmian dotyczące koncepcji przebudowy ulicy Lechickiej, na odcinku od ul.Murawy do skrzyżowania z ulicami Piątkowską i Wojciechowskiego.

Ulica Lechicka zlokalizowana jest w północnej części miasta i stanowi ważną trasę komunikacyjną na linii wschód-zachód. W dokumentach planistycznych, odcinek od ulicy Murawa do ulicy Wojciechowskiego i Piątkowskiej, opisany jest jako fragment tzw. trzeciej ramy komunikacyjnej Poznania.

Wizualizacja poglądowa rozbudowy ulicy Lechickiej w pobliżu ul. Mieszka I i trasy PST - grafika artykułu
Wizualizacja poglądowa rozbudowy ulicy Lechickiej w pobliżu ul. Mieszka I i trasy PST

Ulica przebiega na granicy czterech intensywnie zurbanizowanych części miasta: Piątkowa, Winiar, Winograd i Naramowic. Rozpoczyna się na skrzyżowaniu z ulicami Serbską i Bałtycką, a kończy na rondzie Obornickim. Korzystają z niej nie tylko mieszkańcy okolicznych osiedli. Jest to bowiem istotna trasa tranzytowa wschód - zachód położona w ciągu drogi krajowej nr DK92. Z tego powodu jest jedną z najbardziej obciążonych poznańskich dróg, po której porusza się średnio ponad 30 tys. pojazdów na dobę.

Zgodnie z zapisami Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego drogi tworzące tzw. III ramę komunikacyjną powinny zapewniać przejazd po obwodzie miasta i być zrealizowane jako drogi główne ruchu przyspieszonego.

Obecnie odcinek ul. Lechickiej od ul. Murawa do ul. Połabskiej stanowi wąskie gardło w postaci jednojezdniowej drogi z jednym pasem ruchu w każdą stronę. Na dalszym fragmencie, do ronda Obornickiego, ulica ma już lepsze parametry - po dwa pasy ruchu, ale na skrzyżowaniach przepustowość maleje z uwagi na ograniczoną liczbę wlotów. Wzdłuż ulicy brakuje chodników oraz infrastruktury dla rowerzystów. Drogi dla pieszych znajdują się wyłącznie w obszarze skrzyżowań oraz centrum handlowo-usługowego.

Koncepcja, będąca przedmiotem rozpoczynających się konsultacji społecznych, proponuje szereg rozwiązań na odcinku ponad dwóch kilometrów, które mają poprawić bezpieczeństwo i zapewnić płynność przejazdu. Obejmuje ona rozbudowę ulicy Lechickiej do dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, przebudowę skrzyżowań oraz budowę dróg dla pieszych i rowerzystów po obu stronach jezdni. Koncepcja zakłada jak najmniejszą ingerencję w istniejącą zieleń oraz nasadzenia rekompensacyjne.

Więcej na stronie ZDM.