W sprawie rolniczych protestów

Radny Andrzej Rataj wystosował petycję w sprawie protestów rolników i utrudnień w funkcjonowaniu miasta.

Kilka traktorów ustawionych jeden za drugim na ulicy, asfalt mokry od deszczu, za traktorami budynki - grafika artykułu
Protesty rolnicze na ulicach Poznania, fot. Miasto Poznań

Radny podkreśla, że osoby prezentujące poglądy i postulaty podczas rolniczych protestów mają swoje racje, często słuszne i dotyczące nie tylko ich własnych interesów, ale również zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego całego społeczeństwa oraz stabilności działalności rolniczej i przyszłości europejskiego rolnictwa. Jednocześnie protesty te znacznie utrudniają funkcjonowanie Poznania, w tym całego organizmu miejskiego oraz setek tysięcy mieszkańców i osób przybywających do miasta. Protesty powodują wielkie koszty zarówno po stronie jednostek publicznych, jak i sektora prywatnego oraz poszczególnych osób, które mają trudności z dotarciem do pracy, szkoły, uczelni, czy w innych ważnych celach życiowych.

Andrzej Rataj zwraca uwagę, że władze niektórych miast, mając na uwadze bezpieczeństwo oraz komfort swoich mieszkańców i osób przybywających, zakazują organizacji protestów rolników. Zdaniem radnego w przypadku zamiarów organizacji kolejnych takich wydarzeń, warte rozważenia byłyby takie działania również w Poznaniu. W interpelacji pyta o skalę utrudnień w funkcjonowaniu Poznania oraz czy rozważane jest wprowadzenie w przyszłości zakazu protestów rolników w newralgicznych miejscach albo na terenie całego miasta.

W odpowiedzi Miasto informuje, że nie prowadzi statystyk związanych z niedawnymi protestami rolników w Poznaniu, które pozwoliłyby oszacować skalę występujących utrudnień. Miejskie jednostki i służby odpowiedzialne za funkcjonowanie miasta były odpowiednio przygotowane do zaistniałych sytuacji i na bieżąco reagowały, zmniejszając występujące utrudnienia dla mieszkańców. Ze względu na dynamiczny charakter sterowania ruchem przez Policję w czasie protestów, zmiany w organizacji komunikacji miejskiej były wprowadzane na bieżąco przez Centrum Nadzoru Ruchu MPK.

W dniach protestu odnotowano następujące zmiany w funkcjonowaniu komunikacji publicznej.

  • 9 lutego w godz. 8.20-15.24 w związku z zamknięciem dla ruchu kołowego al. Niepodległości pomiędzy ul. Przepadek i ul. Niezłomnych - linie autobusowe nr 160, 163, 168, 169, 171 skierowane zostały objazdami; ul. Szelągowska od ul. Wilczak do al. Niepodległości - linie autobusowe nr 167, 174, 190, 911 skierowane zostały objazdami. Od godziny 12:00 autobusy jadące do ul. Wilczak kursowały po stałej trasie; ul. Dworcowa - kursy linii autobusowych nr 159 i 168 zostały skrócone do ronda Kaponiera.
  • 20 marca w godz. 15.35-16.06, w związku z przejazdem pojazdów rolniczych ulicami Obornicka - Niestachowska - Żeromskiego - Rondo Jana Nowaka-Jeziorańskiego odnotowano 20-minutowe opóźnienia kursów komunikacji miejskiej.

Operatorzy gminni największe utrudnienia odnotowali 20 lutego. Spowodowały one opóźnienia sięgające 90 minut i brak możliwości realizacji pojedynczych kursów. W pozostałe dni protestów opóźnienia wynosiły: 11 marca - do 30 minut i 20 marca - do 15 minut. Współpraca m.in. Policji, Straży Gminnej z Suchego Lasu i przedstawicieli protestujących umożliwiła zmniejszenie utrudnień i przejazdy autobusów przez blokady.

Zarząd Transportu Miejskiego wyprzedzająco informował mieszkańców o możliwych utrudnieniach w funkcjonowaniu komunikacji publicznej poprzez komunikaty głosowe w pojazdach, na tablicach informacji pasażerskiej, w Wirtualnym Monitorze oraz w aplikacjach mobilnych. Komunikaty były emitowane w dniu protestu oraz w dniu poprzedzającym, a w przypadku protestów z 11 i 20 marca również dwa dni przed protestem. Nie odnotowano skarg pasażerów związanych z organizacją komunikacji w dniach protestów.

W kwestii ewentualnego zakazu protestów Urząd Miasta przypomina, że zgodnie z art. 57 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawą Prawo o zgromadzeniach  każdy obywatel RP ma prawo do organizowania pokojowych zgromadzeń i uczestnictwa w nich.

Ustawa Prawo o zgromadzeniach (art. 14) przewiduje jedynie trzy przypadki, które dają podstawę organowi gminy do wydania decyzji o zakazie zgromadzenia:

  • jego cel narusza wolność pokojowego zgromadzenia lub zasady organizowania zgromadzeń albo cel zgromadzenia lub jego odbycie naruszają przepisy karne,
  • jego odbycie może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi albo mieniu w znacznych rozmiarach,
  • zgromadzenie ma się odbyć w miejscu i czasie, w którym odbywają się zgromadzenia organizowane cyklicznie.

W przypadku wpłynięcia wniosku o zamiarze zorganizowania zgromadzenia, każdorazowo o tym fakcie informowane są wszystkie służby odpowiadające za bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie miasta. Dodatkowo w przypadku zgromadzeń, których skala i przebieg mogą stanowić utrudnienia dla mieszkańców wykorzystywane są środki komunikacji masowej, przekazujące informacje możliwie najszerszej grupie odbiorców.

Działania podejmowane przez służby miejskie mają na celu zapewnienie w miarę możliwości prawidłowego funkcjonowania Miasta, natomiast sam fakt występowania utrudnień, a co za tym idzie obniżenie komfortu mieszkańców nie może stanowić powodu do ograniczania jednej z konstytucyjnie chronionych wolności, jaką jest wolność organizowania zgromadzeń i uczestniczenia w nich.

oprac. red.