Procedura kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych

  1. Kontroli podlegają przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i/lub w miejscu sprzedaży na podstawie zezwoleń wydanych przez Prezydenta Miasta Poznania.
  2. Kontrole przeprowadzają upoważnieni przez Prezydenta Miasta Poznania członkowie Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Poznaniu tworzący Zespoły kontrolne.
  3. W skład Zespołu kontrolnego wchodzą Przewodniczący oraz co najmniej dwóch członków Zespołu ds. Kontroli Obrotu Napojami Alkoholowymi Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Poznaniu.
  4. Kontrola może być prowadzona w obecności policji oraz innych uprawnionych podmiotów dokonujących czynności w zakresie swoich kompetencji określonych prawem. Do kontroli przedsiębiorcy stosuje się przepisy Rozdziału 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221 z późn. zm.)
  5. Kontrolę przeprowadza się w zakresie i w czasie określonym w upoważnieniu.
  6. O zamiarze wszczęcia kontroli w punkcie sprzedaży alkoholu podmiot informowany jest w formie zawiadomienia. Kontrolę wszczyna się nie wcześniej, niż po upływie 7 dni i nie później, niż 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli.
  7. Dokumenty wymagane przy kontroli:
  • zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wraz z aktualną opłatą,
  • tytuł prawny do lokalu,
  • faktury zakupu napojów alkoholowych,
  • dokumentacja, na podstawie której została wyliczona wartość sprzedaży poszczególnych napojów alkoholowych,
  • księga kontroli przedsiębiorcy.
  • Zakres przedmiotowy kontroli obejmuje:
  • przestrzeganie warunków korzystania z zezwoleń, które zostały określone w ustawie z dnia
    26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
    w szczególności w zakresie:
    • posiadania ważnego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
    • wnoszenia opłat za korzystanie z zezwoleń,
    • zaopatrywania się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych,
    • sprzedaży i podawania napojów alkoholowych w miejscu wyznaczonym w zezwoleniu,
    • wykonywania działalności w zakresie objętym zezwoleniem,
    • posiadania tytułu prawnego do lokalu;
    • przestrzeganie zasad korzystania z zezwoleń określonych w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w szczególności
      w zakresie:
      • zakazu sprzedawania i podawania napojów alkoholowych osobom do lat 18, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw,
      • przestrzegania zasad porządku publicznego w miejscu sprzedaży napojów alkoholowych,
      • umieszczania w widocznym miejscu informacji o szkodliwości spożywania alkoholu,
      • przestrzegania ustawowego zakazu reklamowania i promocji napojów alkoholowych,
      • prawidłowości danych zawartych w oświadczeniu o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w roku poprzednim.

Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednej dla stron. Protokół podpisują członkowie Zespołu kontrolnego oraz właściciel punktu sprzedaży napojów alkoholowych lub osoba reprezentująca podmiot kontrolowany obecna podczas kontroli.

W przypadku odmowy podpisania protokołu, fakt ten powinien być odnotowany z podaniem przyczyny odmowy i podpisany przez sporządzającego protokół.

Załączniki

Ten artykuł ma więcej niż jedną stronę. Wybierz poniżej kolejną, żeby czytać dalej