Powiększ tekst
Zdjęcie rodziny (mężczyzna, kobieta i córka) ubranych w stylu epoki międzywojnia, w tle zabytkowe auto.

Spotkanie - Lidia i Piotr Matuszek - Damy za kierownicą

30.03.2023
16:30
Księgarnia "z Bajki", os. Przyjaźni 125C, Poznań Zobacz na mapie
Bilety płatne
Opis

Czy wiecie, że już 110 lat temu prekursorką motoryzacji była poznanianka?

To Klementyna Śliwińska urodziła się 6.11.1892 r. w Śmiglu jako Klementyna Falkowska, była jedną z córek poznańskiego właściciela drukarni i wydawcy, Leonarda Falkowskiego.
W latach 20. XX w., wyszła za mąż za poznańskiego literata Leona Śliwińskiego.
Prowadzić samochód uczył ją kierowca i jednocześnie mechanik, Stanisław Nogajczak.
Pierwsze szlify jako kierowca, zdobywała na samochodzie niemieckiej firmy NAG, a w 1913 r. zdała egzamin na prawo jazdy.
Jak wspominała: Za czasów mojej młodości samochody posiadali ludzie wyjątkowo zamożni lub związani z produkcją automobilową, a kobiety-automobilistki nie grzeszyły wówczas zbytnią wiedzą o budowie maszyn, motoru i umiejętnością prowadzenia drobnych napraw, gdyż od amatora-kierowcy przy ubieganiu się o prawo jazdy nie wymagano znajomości konstrukcji samochodu. Potrzebna była znajomość przepisów policyjnych i umiejętność jazdy, należało również przedłożyć zaświadczenie lekarskie (...).
Egzamin polegał na jeździe ulicami miasta o różnym natężeniu ruchu oraz na wjeżdżaniu przodem i tyłem do bram i garaży.
Upragniony dokument Klementyna Śliwińska zdobyła pomimo tego, że w trakcie egzaminu uderzyła w krowę, która wtargnęła na jezdnię.
Tym samym została pierwszą kobietą w Wielkopolsce, która mogła się pochwalić prawem jazdy.
W styczniu 1924 r. jako pierwsza kobieta, została również członkiem Wielkopolskiego Klubu Automobilistów i Motocyklistów, który niedługo potem, na wniosek Klementyny Śliwińskiej, zmienił nazwę na Automobilklub Wielkopolski.
Życie zawodowe Klementyny Śliwińskiej było również związane z motoryzacją, w latach 20. XX w. sprzedawała w Poznaniu auta wspomnianej już firmy NAG, a następnie, przy pl. Wolności, otworzyła salon czechosłowackich samochodów "Praga".
Auta te promowała w oryginalny sposób: w latach 1931 - 1932 wypożyczała limuzynę "Praga Grand" z kierowcą samemu Janowi Kiepurze, który przyjechał do Poznania na występy.
O pionierce motoryzacji opowie Piotr Matuszek  - Przewodniczący Komisji Pojazdów Zabytkowych  Wielkopolskiego Klubu Automobilistów
Towarzyszyć mu będzie żonka:  Lidia Matuszek
Oboje przyjadą Fordem A rocznik 1929.

Bilety 20 zł Zapisy: Ksiegarnia@Ksiegarniazbajki.pl

Baner
Zdjęcie rodziny (mężczyzna, kobieta i córka) ubranych w stylu epoki międzywojnia, w tle zabytkowe auto. Pobierz baner (PNG, 59,47 kB)
Drukuj tekst
Pokaż kod QR