Penderecki/Wajnberg - koncert
Pomiędzy melancholią a radością życia, kameralną fakturą i monumentalnym brzmieniem... Wajnberg i Penderecki to bohaterowie lutowego koncertu przygotowanego przez Jacka Kaspszyka z muzykami Teatru Wielkiego.
VI Symfonia "Pieśni chińskie" Krzysztofa Pendereckiego to najbardziej liryczna i najłagodniejsza kompozycja w jego dorobku. Orientalne inspiracje utworu oddaje nie tylko warstwa tekstowa, będącą parafrazą wierszy starochińskich poetów, ale także użycie erhu - dwustrunowego instrumentu chińskiego, który odzywa się w intermezzach, na swój sposób podsumowując każdą z pieśni - mieszając radość ze smutkiem.
Również kompozycja Wajnberga, pomimo że jest wspomnieniem grozy II wojny światowej, niesie pocieszenie. Wajnberg - kompozytor trzech światów, jak książkę o nim zatytułowała Danuta Gwizdalanka - napisał XXI Symfonię "Kadisz" w hołdzie ofiarom warszawskiego getta. Sam twórca stracił najbliższych w czasie wojny. Wplecione w muzyczną tkankę symfonii cytaty przywołują postać ojca kompozytora, który był skrzypkiem. Z pamięci wyłaniają się zatem chwile szczęśliwe i bliskie, odsuwając tym samym grozę i strach.
Koncert Penderecki/Wajnberg - pomiędzy orientalnym kolorytem i modlitewnym lamentem warto poszukać nadziei.
PROGRAM
1. Krzysztof Penderecki VI Symfonia
baryton - Szymon Mechliński
2. Mieczysław Wajnberg XXI Symfonia "Kadisz"
sopran - Małgorzata Olejniczak-Worobiej
materiały: Teatr Wielki w Poznaniu
Zobacz opera.poznan.pl