Moja Muzyka #72: "Retrotopia" Sebastian Dembski - filozoficzna opera kameralna
Sebastian Dembski, Retrotopia, mikro-opera multimedialna na chór, orkiestrę kameralną, cztery magnetofony szpulowe oraz elektronikę
W sztafecie historii "globalna epidemia nostalgii" przejęła pałeczkę po (stopniowo, aczkolwiek nieprzerwanie ulegającej globalizacji) "epidemii gorączki postępu". Zygmunt Bauman, Retrotopia (2017)
Postęp technologiczny nie jest już gwarantem dobrobytu. Technologia w swoim rozwoju bierze górę nad człowieczeństwem oraz wpływa na funkcjonowanie umysłów, zmieniając sposób naszego doświadczania bycia z innymi. Kolejny poziom rozwoju technologicznego może przynieść nam więcej trosk i zmartwień niż rzeczywistego pożytku. To wszystko sprawia o obecności przeczucia, że przyszłość już nie jest marzeniem.
Retrotopia jest próbą stworzenia symbolicznej opowieści o charakterze metafizycznej analizy kondycji dzisiejszego świata oraz idących za nią wyzwań. Fundament konstrukcji intelektualnej opery stanowi pojęcie "retrotopii" - czyli "wizji osadzonej w utraconej/skradzionej/porzuconej, ale nieumarłej przeszłości" [Bauman 2017] , pozbawionej przywiązania do jeszcze niezaistniałej przyszłości. Ten "stan międzyczasu" konstytuuje pewną nieistniejącą w rzeczywistości strefę, wytworzoną pomiędzy punktami w czasie zmierzającymi w przeciwległych kierunkach. Wytworzona "kraina" stanie się impulsem dla odbiorców, ale również wykonawców, do przeprowadzenia metarefleksji nad aktualnym stanem (wszech)rzeczy.
Mikro-opera prezentowana w ramach dyplomu z kompozycji elektroakustycznej u dra hab. Rafała Zapały na Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego.
Wstęp 2 zł.
Zobacz ckzamek.pl