plakat

Tomasz Wilmański - P (o)rzo (n)dek

05.05 – 16.05.2016
10:00

Tomasz Wilmański (ur. 1956 r. w Szczecinie); w latach 1977-1982 studiował rzeźbę w PWSSP w Poznaniu. W 1982 roku założył i do dzisiaj prowadzi Galerię AT w Poznaniu. W latach 1983 - 1987 współprowadził (z Cezarym Staniszewskim) Galerię RR w Warszawie. Jest autorem licznych tekstów teoretycznych o sztuce współczesnej publikowanych w prasie artystycznej i katalogach. Od 1990 roku jest organizatorem wystaw w cyklu KSIĄŻKA I CO DALEJ, w którym prezentuje prace artystów związanych z książką artystyczną, poezją wizualną, poezją dźwiękową, cybernetyczną. Był kuratorem wielu wystaw zbiorowych w Polsce i za granicą. Obecnie prowadzi Pracownię Książki Artystycznej na Wydziale Edukacji Artystycznej w Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. W sztuce zajmuje się przede wszystkim książką artystyczną, poezją wizualną, instalacją, rysunkiem, działaniami typu performance. Prace prezentował na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce, Niemczech, Kanadzie, Austrii, Holandii, Francji, Włoszech, Estonii, Ukrainie, Japonii. Jego prace znajdują się w kolekcjach sztuki m.in.: w CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, Galerii Labirynt BWA, Lublin, Muzeum Ziemi Zielonogórskiej, Zielona Góra, Muzeum Narodowe, Szczecin, Muzeum Okręgowe, Konin, Muzeum Okręgowe, Bydgoszcz, Muzeum Książki Artystycznej, Łódź, Musashino University of Art, Tokio, oraz wielu prywatnych kolekcjach. Mieszka i pracuje w Poznaniu.

Wystawa prezentowana w Galerii Rotunda p.t. "P (o)rzo (n)dek" w swojej podstawowej idei odnosi się do pamięci, do odkrywania tożsamości w procesie badania / odkrywania historii. Wilmański w tej realizacji artystycznej wykorzystuje znalezione, archiwalne dokumenty i przeprowadza minimalistyczny, w dużej mierze mentalny, akt "uporządkowania" ich (nakładając na nie kontur uniwersalnej, kosmologicznej mandali buddyjskiej), stwarzając tym samym nową egzystencjalną rzeczywistości. Jest to w jakimś sensie kontynuacja dotychczasowych poszukiwań twórczych artysty prezentowanych w takich pracach jak "Pokuta", "Creme Mouson", czy "Ordnung".