Sesja krytyczna w ramach Międzynarodowego Programu Rezydencji Artystycznych (MPRA)
Udział biorą: Milan Loviška i Angelo Romano
W spotkaniu udział wezmą wiosenni goście Międzynarodowego Programu Rezydencji Artystycznych: Milan Loviška, słowacki artysta pracujący w Wiedniu i Angelo Romano, niemiecki kurator pracujący w Zurichu i Szanghaju oraz wybrani poznańscy artyści. Uczestnicy sesji zaprezentują siebie i swoją dotychczasową działalność artystyczną. Każda prezentacja potrwa blisko 15 min, a po przedstawieniu się wszystkich uczestników nastąpi dyskusja panelowa z udziałem publiczności.
Milan Loviška zajmuje się różnymi środkami ekspresji artystycznej związanymi z ruchem i ciałem - teatrem tańca, performance, a także sztuką związaną z działalnością multimedialną.
W Poznaniu artysta zrealizuje projekt choreograficzny, dotyczący zagadnienia śmierci w jej społecznym i mitotwórczym aspekcie. Loviška zaproponuje odbiorcom sceniczne laboratorium, w którym strach przed umieraniem i marzenia o jego uniknięciu zostaną poddane szczegółowej analizie na przykładzie superbohatera. Taka postać jest symbolem marzenia o nieograniczonych umiejętnościach i mocy człowieka.
Angelo Romano w swojej pracy poszukuje nowych środków prezentowania sztuki oraz możliwości poszerzania przestrzeni wystawienniczej nieprzekraczających jednak jej instytucjonalnych ram. Kurator pyta o status sztuki współczesnej, jej miejsce w społeczeństwie oraz możliwość odpowiadania i reagowania na problemy społeczne.
W Poznaniu Romano zamierza zrealizować projekt pt. "How do we think about art? Community and cooperation - alternative models of society - the transformation of the medium" ("W jaki sposób myślimy o sztuce? Społeczność lokalna i współpraca - alternatywne modele społeczne - transformacja medium") inspirowany filmem Francoisa Truffauta "Fahrenheit 451". Realizacja będzie rozwinięciem przedsięwzięcia przeprowadzonego w Szanghaju podczas World Expo 2010, podczas którego w czasie transmisji na żywo za pomocą programu Skype artyści komunikowali się z uczestnikami wystawy. Na skutek interwencji kuratora, poprzez skonfrontowanie biografii twórców i poruszanych przez nich problemów z sytuacją odbiorców powstała swoista interakcja społeczna.
Zobacz www.m-pra.org