Wernisaż wystawy Fading Traces Anki Leśniak
Anka Leśniak
Prowadzi aktywność artystyczną w dziedzinach: instalacja, akcja artystyczna, malarstwo, video-art. Brała udział w ponad 40 wystawach indywidualnych i zbiorowych. W swojej sztuce głównie zajmuje się historią kobiet oraz realizuje prace związane z konkretną przestrzenią. W 2003 obroniła pracę magisterską z Historii Sztuki na Uniwersytecie Łódzkim. W 2004 roku ukończyła dyplomem z wyróżnieniem Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi. W 2011 roku otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Twórczości.
Fading Tracesto kontynuacja wcześniejszych prac Anki Leśniak, dotyczących roli kobiet w historii i historii sztuki. Po serii realizacji dotyczących problemu kobiety jako modelki - materiału, inspiracji do tworzenia sztuki, Leśniak zajęła się zagadnieniem kobiety - artystki.
Tytuł Fading Traces mówi o poszukiwaniach czegoś, co nie jest oczywiste czyli miejsca, jakie zajmowały artystki w latach 70. w polskiej sztuce. Anka Leśniak
zadała pytanie dlaczego z okresu, kiedy na Zachodzie w sztuce silnie ujawniły się nurty feministyczne, w Polsce pamięta się tylko kilka nazwisk artystek?
Postanowiła zapytać o to kobiety, które pozostały na kartach polskiej historii sztuki.
Zasadnicza część wystawy opiera się na projekcjach wypowiedzi artystek, które rozpoczynały swoją działalność artystyczną w latach 70. i których działania miały
w tym czasie charakter nowatorski i eksperymentalny. W projekcie udział wzięły Izabella Gustowska, Anna Kutera, Natalia LL, Teresa Murak, Ewa Partum, Krystyna Piotrowska oraz Teresa Tyszkiewicz. Każda z wypowiedzi jest rodzajem dokumentu osobistego, ale i obrazem sztuki z tamtych czasów. Zainteresowanie przesuwa
się tu jednak z gotowych dzieł i książkowych faktów, na kontekst powstawania sztuki i indywidualne odczucia osób, które je kreowały. Każda z artystek nakreśla
swoją własną mapę sztuki lat 70., na której znajdują się jednak punkty wspólne.
Realizacja Anki Leśniak ma charakter subiektywnego dokumentu, w którym ważna jest rozmowa z kobietami, które zaczynały tworzyć w czasach, kiedy ona się urodziła. Istotne jest tu spotkanie pokoleń, skonfrontowanie doświadczeń kobiet z tamtych czasów z obecną sytuacją młodych artystek. Projekt Leśniak zmierza
do tworzenia "historii opowiadanej" która jest czymś innym niż historia wyłaniająca się z badań historyków sztuki.
Zdanie wypowiedziane przez Izabellę Gustowską "Teraz jest wiele kobiet w sztuce, ale kto zostanie zobaczymy za 20 lat" stało się inspiracją dla realizacji multimedialnego projektu Zarejestrowane. O ile Fading Traces stanowi rekonstrukcję przeszłości, to projekt Zarejestrowane jest symulacją przyszłości
na podstawie teraźniejszości. Oba projekty są odrębnymi całościami, a zarazem wzajemnie się dopełniają, pozwalając spojrzeć na miejsce artystek w historii polskiej sztuki.