grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Tramwaje z rampami

Radny Mateusz Rozmiarek złożył interpelację w sprawie informacji o dostępności tramwajów z rampami w rozkładach jazdy.

Przykładowa strona Wirtualnego Monitora (www.peka.poznan.pl/vm) z zazmacvzonymi piktogramami dla osób poruszających się na wózkach - grafika artykułu
Przykładowa strona Wirtualnego Monitora (www.peka.poznan.pl/vm) z zazmacvzonymi piktogramami dla osób poruszających się na wózkach

Zdaniem radnego osoby korzystające z wózków inwalidzkich nie mają możliwości wcześniejszego zaplanowania swojej podróży transportem publicznym w Poznaniu, gdyż brakuje informacji o dostępności w rozkładzie jazdy tramwajów z rampami. Pyta również kiedy tramwaje z rampą powrócą na PST.

Miasto odpowiada radnemu, że w przypadku rozkładów jazdy umieszczonych na przystankach oraz na stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego, wszystkie kursy wykonywane tramwajami niskopodłogowymi są odpowiednio oznaczone. Poza sytuacjami awaryjnymi, kursy takie wykonywane są taborem przystosowanym dla osób z niepełnosprawnościami oraz podróżujących z wózkiem dziecięcym. Nie wszystkie jednak tramwaje niskopodłogowe posiadają rampy. Z tego powodu nie jest możliwe wskazanie w rozkładach papierowych, które kursy na pewno zostaną obsłużone takim pojazdem. Zdając sobie sprawę, jak ważna jest to informacja dla części pasażerów, ZTM wdrożył możliwość sprawdzenia on-line, czy pojazd realizujący dany kurs rzeczywiście jest niskopodłogowy i czy posiada rampę.

Korzystając ze strony internetowej Wirtualnego Monitora (dostępnej pod adresem: peka.poznan.pl/vm) lub jednej z aplikacji dostępnych na rynku, każdy pasażer może w prosty sposób sprawdzić cechy tramwaju lub autobusu kursującego na danej linii. Poza rzeczywistym czasem przyjazdu i informacjami o rampie, przedstawione są również pozostałe cechy pojazdów przydatne dla wszystkich pasażerów, np. wyposażenie w klimatyzację czy możliwość doładowania smartfona.

Informacje o pojazdach niskopodłogowych prezentowane są również na tablicach informacji pasażerskiej na przystankach. Kilka lat temu uruchomiona została dodatkowa funkcja - piktogram osoby niepełnosprawnej z "gwiazdką". To oznaczenie pojazdu z niską podłogą jedynie w środkowym członie. Osoby z niepełnosprawnościami, ale również z wózkami dziecięcymi czy osoby starsze otrzymują w ten sposób informację, że w środkowej części pojazdu znajduje się wejście bez stopni. Jest to o tyle istotne, że tramwaje Moderus Beta, których dotyczy ten opis mogą być mylone przez część pasażerów z wysokopodłogowymi tramwajami po modernizacji, czyli Moderus Alfa.

ZTM uczestniczy w projektach zwiększających dostępność komunikacji miejskiej dla osób z niepełnosprawnościami. W tym celu na stronie internetowej ZTM udostępniono otwarte dane rozkładowe w postaci plików GTFS i GTFS-RT oraz tzw. słownik pojazdów. Daje to możliwość tworzenia aplikacji, pomagających mieszkańcom w korzystaniu z transportu publicznego. W wielu aplikacjach możliwe jest sprawdzenie, czy dany kurs realizowany jest przez pojazd wyposażony w rampę.

W rampy wyposażone są dwa modele tramwajów: Moderus Gamma oraz Moderus Beta. Tramwaje wyposażone w rampy tj. Model Gamma będą mogły powrócić na trasę PST po wdrożeniu niezbędnych zmian poprawiających warunki trakcyjne i po odbiorach technicznych (szczegółowe informacje w tej sprawie zostały przekazane w odpowiedzi na zapytanie radnego Pawła Sowy). Drugi z modeli tramwajów posiadających rampę tj. dwukierunkowy Moderus Beta, który wcześniej obsługiwał linię nr 16 został skierowany do obsługi linii nr 3 i 10. Ze względu na konieczność obsługi tych linii taborem dwukierunkowym i niewystarczającą liczbę takiego taboru tramwajowego, MPK podjął decyzję o skierowaniu do obsługi tych linii tramwajów modelu Moderus Beta.

Miasto przypomina też, że kierowcy i motorniczowie zobowiązani są do udzielenia pomocy osobie poruszającej się za pomocą wózka inwalidzkiego i zamierzającej wejść do pojazdu albo wyjść z pojazdu, na jej żądanie, poprzez rozłożenie rampy najazdowej oraz w przypadku wózków inwalidzkich bez silnika - pomocy w przemieszczeniu wózka inwalidzkiego po rampie.

oprac. red.